Incurajam oamenii sa ia decizii informate despre alcool

Contribuitorii nostri
  • Cabral Ibacka. Cu o cariera in televiziune de peste 15 ani, cu emisiuni acoperind multe zone de interes, de la stiri si emisiuni auto, pana la show-uri de divertisment si talk-show-uri, Cabral are o viziune ampla asupra societatii romanesti.

    Pe cabral.ro, blogul personal dar popular, Cabral isi exprima opiniile si coaguleaza in jurul lui un grup mare de oameni care au aceleasi opinii, asteptari si teluri: schimbarea in mai bine.

    Voluntar convins, Cabral sustine copiii si batranii cu probleme prin asociatia al carei membru fondator ii este, Zambet Si Suflet (www.zss.ro) dar sustine activ si se implica si in activitatile altor ONG-uri (Ovidiu Rom, Hospice Casa Sperantei, Salvati Copiii, etc.).

    Parte a proiectului Despre Alcool inca din faza de constructie, el este si unul dintre motoarele acestei campanii de responsabilizare. Iar contributia lui poate fi gasita aici.

     

  • Laura Vereha și Sebastian Secan, jurnaliști de profesie, călători în bascheți din pasiune, inițiatorii proiectului ,,Călător în Bascheți’’, unul dintre cele mai citite bloguri de travel din România. Noi vă arătăm România neștiută, uimitoare, cu locuri despre care n-ai bănui că sunt la noi în țară, precum și destinații de poveste din străinătate. Împreună, am ajuns în 45 de țări.Laura Vereha și Sebastian Secan, jurnaliști de profesie, călători în bascheți din pasiune, inițiatorii proiectului ,,Călător în Bascheți’’, unul dintre cele mai citite bloguri de travel din România. Noi vă arătăm România neștiută, uimitoare, cu locuri despre care n-ai bănui că sunt la noi în țară, precum și destinații de poveste din străinătate. Împreună, am ajuns în 45 de țări.

  • Cristian Lupsa este editorul Decat o Revista, un trimestrial care publica jurnalism narativ despre lumea in care traim. A terminat Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii din Universitatea din Bucuresti, iar apoi a facut un master la Missouri School in Journalism, in Statele Unite. Din 2007 a scris si editat pentru mai multe reviste; DoR s-a nascut in aprilie 2009 din dorinta de a avea un spatiu pentru povesti reale bine documentate, bine editate si bine impachetate. Uneori posteaza despre scris pe www.ascrie.org. S-a alaturat proiectului DespreAlcool.ro pentru ca lupta pentru echilibru in fata atator potentiale excese e unul dintre subiectele lui preferate.

  • Dana Rogoz Mamă, soţie, actriţă de film şi televiziune, designer, model, prezentatoare de televiziune şi, nu în ultimul rând, blogger de succes. Dana Rogoz a debutat ca actriţă la vârsta de numai 4 ani, în timpul primului ei turneu, la scurt timp înainte să înceapă să joace la TVR. La 9 ani a jucat în rolul Abramburicăi, care a făcut-o cunoscută în înteaga ţară.

  • Daniela Gheorghe este psiholog specializat in psihologia copilului, expert in domeniul promovarii, protectiei si monitorizarii drepturilor copilului.

    A absolvit Universitatea “Babes-Bolyai”, Facultatea de Psihologie si Stiintele Eucatiei, profilul Psihopedagogie Speciala la Cluj-Napoca, apoi a continuat studiile masterale la aceeasi universitate. Din 2001 incepe colaborarile cu diverse reviste pentru copii si tineri: „Bravo” si „Bravo Girl”, apoi revista „Mami”, „Psihologia azi”, „Parintii”, devenind si psiholog consultant pentru o serie de ziare, jurnale si emisiuni tv si radio.

  • Laura Ene, medic diabetolog şi nutritionist, fondatoare a Cardiometabolic Institute, co-fondatoare a Academiei de Nutriție „Sănătate, Te Iubesc!“, membră a Colegiului Medicilor din România, medic expert în cadrul clinicii KiloStop și coordonatoarea departamentului de diabet și nutriție din cadrul Spitalului de Chirurgie Cardiovasculară Monza din București.

  • Marjan Kukuneshoski, pe scurt Make. Barman, bar manager, bar trainer si consultant cu o experienta de aproape 11 ani in domeniul bartending-ului.
    Originardin Macedonia, a participat la numeroase competitii nationale si internationale de bartending, showmanship, prepararea cafelei, servirea vinurilor si speed service. Desemnat Barmanul anului in 2009, a reprezentat Romania la doua competitii internationale de preparare de cocktailuri. In plus, jurizeaza concursuri de profil si activeaza in Asociatia Barmanilor Profesionisti din Romania.

  • Mihai Găinuşă Binecunoscut realizator şi prezentator român de radio şi televiziune, Mihai Găinuşă a absolvit cursurile Şcolii Superioare de Jurnalism şi este licenţiat în presa scrisă la Facultatea de Jurnalism. Din 2001 până în 2004 a prezentat emisiunea TV „Cronica Cârcotaşilor” la Prima TV. De asemenea, Mihai Găinuşă a colaborat, ca editorialist, cu publicaţii precum Academia Caţavencu şi ProSport.

  • Am început să lucrez în presă acum 15 ani, aproape din întâmplare, la Iași, la Opinia studențească. Până atunci mă pregătisem să fiu laborant sau inginer, la alegere, în funcție de care dintre diplome mi s-ar fi părut la un moment dat mai interesantă. După o incursiune de câțiva ani în PR, am revenit în zona presei scrise la Maxim, Marie Claire și, acum, la Men’s Health. Ocazie cu care am găsit, în sfârșit, o utilitate lucrurilor pe care le-am învățat la liceul sanitar.

  • Mihai Jurca este blogger de travel, prezentator si realizator TV. Proiectul sau, MihaiJurca.ro, a fost premiat cu titlul de Best Travel Blog la ELLE Blogging Awards 2017. Blogul imbina ponturi de calatorie, impresii si povestiri din cele mai chic locuri ale Europei, precum si trasee care servesc ca sursa de inspiratie pentru o vacanta in stil mare.

  • Doctor in sociologie inca din 1974, activ in numeroase alte domenii de specializare generala precum cercetarea calitativa in sociologie, opinia publica, psihosociologia, identitatea culturala, comunicarea nonverbala,  sociologul Septimiu Chelcea  face o analiza detaliata a profilului tinerei generatii din Romania zilelor noastre, cu un studiu de caz pertinent axat pe modul in care este perceput controlul de catre tineri cand vine vorba de consumul de alcool.

  • Dr. Serban Damian este absolvent al Facultatii de Medicina Generala din cadrul Universitatii de Medicina si Farmacie “Carol Davila”, Bucuresti.

    Este nutritionist sportiv – si-a facut specializarea in acest domeniu intr-un program international organizat de catre Comitetul Olimpic International, dedicat medicilor, si condus de catre specialisti in nutritie din cele mai mari universitati ale lumii.

    A publicat doua carti de specialitate: Stretching, secretul flexibilitatii si Superfit. Esentialul in fitness si culturism.

    Este colaborator permanent al catorva publicatii si emisiuni de specialitate.

    In cadrul Centrului de nutritie Superfit, Dr. Serban Damian acorda consultanta nutritionala (scadere/crestere in greutate, ameliorarea performantelor sportive, recomandarea suplimentelor nutritive) si de antrenament, atat publicului larg, cat si companiilor private, sportivilor de performanta, echipelor sportive. (www.superfit.ro)

    Este alergator de maraton si presedintele Ro Club Maraton, cel mai mare club al alergatorilor amatori din Romania.

    Din 2007 scrie pe blogul www.nutritionist.info.ro

  • Shurubel Andrei Lăcătuş, zis şi Shurubel, face tot ce-i stă în putere să se facă auzit. Dimineţa radio, seara TV şi în timpul liber video blogging. Om de marketing şi glumeţ de succes, are un serial comic şi super popular numit 10lucruri, prezintă matinalul de la Radio 21, iar în weekend apare pe micile ecrane ca prezentator al emisiunii UTOPS, la UTV.

  • Simona Tache jurnalist, scenarist, femeie, prietenă, fiică, soră, soție, vecină,cetățean. Și soră medicală, pentru că, înainte de Facultatea de Litere,a absolvit Liceul Sanitar. A scris în publicații ca Tabu, Dilema, Playboy, Maxim, Cotidianul, Academia Cațavencu, Cațavencii, Unica, iar, în unele dintre ele, încă mai scrie. Mai scrie scenarii pentru televiziune și are un blog, simonatache.ro, pe care intră zilnic câteva mii de oameni, ca să zâmbească sau chiar să râdă de-a binelea.

  • Viorel Copolovici s-a pregatit toata scoala si tot liceul sa devina actor pentru ca el insusi si toti cei din jur erau convinsi ca asta e menirea lui. Asa ca a urmat o facultate de presa, Scoala Superioara de Jurnalistica, exact pentru a-si da seama ca drumul lui normal era in Marketing, pe care l-a practicat sub aproape toate declinarile lui vreme de vreo doisprezece ani. Intre timp a lucrat si pe un vas de croaziera, a produs si o emisiune la Realitatea TV sau a consiliat candidati in patru campanii electorale diferite. Toate astea, pentru a-si da seama ca misiunea lui e, de fapt, in bucatarie, careia i s-a dedicat exclusiv de mai bine de patru ani. Din aprilie 2010 până la sfârşitul anului trecut s-a ocupat  de propriul restaurant din Bucuresti, “Kopel’s”. Între timp s-a mutat în Brazilia, unde continuă să gătească şi să scrie despre asta şi nu numai.

  • Sunt jurnalist din 1990. Asta mi-am dorit să fac dintotdeauna şi fac asta (deja!) de peste 20 de ani – jurnalism, la ziare, la televiziuni, la radio, mai bine sau mai rău. M-a ferit Dumnezeu, dar şi educaţia de-acasă, să-mi ia celebritatea minţile. În televiziune, e o boală profesională comună. Ca jurnalist, prefer postura clasică, de observator, celei “moderne”, de vedetă. Sunt un demodat.

    În rest, unii spun despre mine că sunt un tip cu bun simţ (şi adaugă: “deci un inadaptat”). Uneori, când văd la ce ar trebui să mă “adaptez”, mă felicit pentru încăpăţânarea de fi a refuzat atâtea “oportunităţi” care au fluturat în jurul meu.

Tensiunile familiale in contextul pandemiei

day-icon 17 July 2020

Am  urmărit activitățile mai multor organizații neguvernamentale care au derulat o serie de programe pentru sprijinirea familiilor aflate în situații de violență, în perioada pandemiei; cu toate acestea, restul comunității pare că se află în tăcere despre acest subiect.  

 

Daniela David, în cartea sa ”Psihologia poporului român. Profilul psihologic al românilor într-o monografie cognitiv-experimentală” (Editura Polirom, 2015, Iași), vorbind despre profilul psihologic al românilor, spune că nivelul emoțiilor pozitive este mai scăzut, iar cel al emoțiilor negative mai crescut la români, în comparație cu țările din spațiul vestic. Tot ea vorbește despre o stimă de sine scăzută a românilor și despre faptul că în loc să schimbăm ceva, preferăm să negăm, să compensăm, lucru care generează o încredere în sine mai puțin stabilă. Așadar, uneori, în loc să fim conștienți  de cât de gravă este violența împotriva copiilor, a femeilor, dar și a bărbaților, alegem să ignorăm adevărurile dureroase.

 

 Izolarea crește riscul violenței și al accentuării sărăciei! ONU a alertat deja guvernele lumii în legătură cu creșterea semnificativă a cazurilor de violență în familie în această perioadă. În Franța, numărul cazurilor a crescut cu o treime în prima săptămână după declararea stării de urgenta.

 

A fi părinte este o provocare chiar și  în vremuri bune, cu atât mi mult într-o perioadă de criză. Distanțarea socială, autoizolarea, pierderea libertății, incertitudinea, închiderea școlilor, vulnerabilitatea economică, pierderea sau riscul pierderii locurilor de muncă au fost câteva dintre rezultate blocajului produs de pandemie. Covid-19  a devenit „inamicul nr. 1” al multor familii din România. Se știe deja că dezastrele pe scară largă, indiferent dacă sunt traumatice (atacuri teroriste), naturale sau de mediu (uragane, pandemii), sunt adesea asociate cu niveluri mai mari de tulburări mintale (cum ar fi depresie, abuzul de substanțe, tulburare de stres posttraumatic), violență în familie și abuzuri asupra copiilor.

 

Așadar, în perioada izolării, a carantinei, a distanțării sociale, copiii și părinții au petrecut mai mult timp împreună. Acest lucru a fost bun pentru unele familii, însă pentru altele s-a dovedit un adevărat coșmar. Stresul provocat de pandemie, dar și alți factori emoționali au făcut ca unii părinți să-și piardă cumpătul și să fie violenți cu copiii, alții au consumat mai mult alcool în această perioadă, devenind mai agresivi,  iar unii au ajuns chiar la măsuri extreme (separare, divorț). E ușor să-i condamnăm pe cei care fac astfel de abuzuri, însă nu ar trebui să uităm că acești oameni nu au fost ajutați în această perioadă, iar neputința lor a fost mai degrabă judecată. Studiul Demos, în colaborare cu IPP 2019, „Stiluri parentale şi influența asupra consumului de alcool la minori”, arată că nivelurile ridicate de consum de alcool se transmit din generație în generație și nu este vorba despre o moștenire genetică, ci despre comportamente învățate.     

 

În același mod, violența nu este transmisă genetic, ci reprezintă un comportament care se învață și se  perpetuează, atunci când copiii ajunși adulți nu se vindecă și nu reușesc să se raporteze la alte modele mai bune în viață. Persoanele care au declarat că au un nivel ridicat de consum de alcool au avut la rândul lor părinți care au consumat în mod abuziv alcool. La rândul lor, copiii acestora au deja probleme cu consumul abuziv de alcool.

 

Fără să generalizăm, dacă ați întâmpinat dificultăți în această perioadă, vă ofer mai jos câteva sugestii:

  • Conectarea cu familia extinsă, cu rudele apropiate, dar și cu cele mai îndepărtate, poate fi o soluție. Este foarte important să găsiți o persoană cu care să vorbiți, să-i spuneți prin ce treceți. Pentru a schimba atmosfera tensionată din casă, puteți să vă conectați pe net sau să sunați pe cineva cu care vă înțelegeți și care reușește să vă amelioreze starea de spirit.

 

  • Participați la o activitate on-line care să vă facă plăcere, să vă relaxeze, să vă dea energie pozitivă. Puteți să căutați un film, un concert sau grupuri de suport on line. Ascultarea online a unor slujbe religioase poate ajuta, iar de asemenea, dacă timpul vi-o permite, cursurile de yoga sau sport sunt foarte utile în această perioadă. Orice activitate care v-ar reduce nivelul de stres este binevenită. Veți vedea că, având o ocupație plăcută, vi se schimbă automat starea de spirit.

 

  • Gătiți în familie, este un moment bun să aduceți pace, liniște, creativitate și bucurii în viața voastră. Încercați să țineți cont de preferințele tuturor membrilor familiei și mai ales să-i implicați pe fiecare dintre ei în bucătărie. Nu a apărut degeaba cartea cu titlul „Mănâncă, roagă-te, iubește” (Elizabeth Gilbert) ; oricare ar fi ordinea lor, e important să le faceți pe toate.

 

  • Deși stați mai mult acasă, parcă nu mai aveți timp pentru nimic. Chiuveta e plină de vase, sunt haine aruncate peste tot, e nevoie să gătiți în fiecare zi, mai aveți de făcut și lecțiile online și temele pentru acasă. În aceste condiții, este bine să faceți doar atât cât puteți. Nu se întâmplă nimic grav dacă mai spălați din vase mai târziu sau mâine. Totodată, este un moment bun să implicați copiii mai mult în treburile casei: să-și aranjeze hainele, să spele vase etc.

 

  • Dacă aveți câteva minute, v-ați putea uita la fotografii din trecut, pentru a vă reaminti de vremurile bune, dar și ca să vedeți ce s-a schimbat în rău și mai ales de ce. Schimbările bune sau rele vin pentru că acesta este cursul firesc al vieții. Dacă pentru a vă fi bine trebuie să schimbați ceva, acum este momentul. Copiii au nevoie de un climat familial pozitiv, certurile, violența, consumul iresponsabil de alcool în familie, le pot schimba pentru totdeauna viața.

 

  • Și dacă tot am vorbit la început despre ONG-uri care oferă servicii, căutați pe net și veți vedea că o mulțime de organizații oferă gratuit consiliere psihologică. Nu ezitați să cereți ajutor, dacă aveți senzația că nu mai faceți față situației (câteva exemple: Asociația ANAIS, Casa Ioana, Asociația Necuvinte).

 

  • Organismul poate fi puternic afectat și de lipsa de vitamine. Nu ar strica măcar în perioadele cu stres mare să faceți o cură de vitamine (desigur, la recomandarea medicului de familie).

 

  • Nu-i greșit să le spuneți copiilor că aveți o perioadă mai grea și că aveți nevoie de colaborarea lor. Îi învățați în felul acesta că, într-o relație, reciprocitatea este importantă și că și ei pot contribui la pacea și liniștea din familie. Dacă vă veți sacrifica, veți ajunge și mai nefericiți, iar mai devreme sau mai târziu, se poate să aveți de suferit.

 

  • Chiar dacă sunteți epuizați, sportul este de mare ajutor. Puteți să vă plimbați sau să faceți puțină gimnastică. Un masaj v-ar prinde foarte bine.

 

 

În plus, vă recomand să citiți „Ziua în care m-am iubit cu adevărat” de Andreea Săvulescu: „O carte în care m-am întors la copilul meu interior şi i-am oferit ceea ce nu a avut. Vorbesc despre tehnicile de vindecare, cele care pe mine m-au ajutat. În Ziua în care m-am iubit cu adevărat am scris despre cum mi-am luat puterea înapoi”.