Incurajam oamenii sa ia decizii informate despre alcool

Contribuitorii nostri
  • Cabral Ibacka. Cu o cariera in televiziune de peste 15 ani, cu emisiuni acoperind multe zone de interes, de la stiri si emisiuni auto, pana la show-uri de divertisment si talk-show-uri, Cabral are o viziune ampla asupra societatii romanesti.

    Pe cabral.ro, blogul personal dar popular, Cabral isi exprima opiniile si coaguleaza in jurul lui un grup mare de oameni care au aceleasi opinii, asteptari si teluri: schimbarea in mai bine.

    Voluntar convins, Cabral sustine copiii si batranii cu probleme prin asociatia al carei membru fondator ii este, Zambet Si Suflet (www.zss.ro) dar sustine activ si se implica si in activitatile altor ONG-uri (Ovidiu Rom, Hospice Casa Sperantei, Salvati Copiii, etc.).

    Parte a proiectului Despre Alcool inca din faza de constructie, el este si unul dintre motoarele acestei campanii de responsabilizare. Iar contributia lui poate fi gasita aici.

     

  • Cristian Lupsa este editorul Decat o Revista, un trimestrial care publica jurnalism narativ despre lumea in care traim. A terminat Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii din Universitatea din Bucuresti, iar apoi a facut un master la Missouri School in Journalism, in Statele Unite. Din 2007 a scris si editat pentru mai multe reviste; DoR s-a nascut in aprilie 2009 din dorinta de a avea un spatiu pentru povesti reale bine documentate, bine editate si bine impachetate. Uneori posteaza despre scris pe www.ascrie.org. S-a alaturat proiectului DespreAlcool.ro pentru ca lupta pentru echilibru in fata atator potentiale excese e unul dintre subiectele lui preferate.

  • Dana Rogoz Mamă, soţie, actriţă de film şi televiziune, designer, model, prezentatoare de televiziune şi, nu în ultimul rând, blogger de succes. Dana Rogoz a debutat ca actriţă la vârsta de numai 4 ani, în timpul primului ei turneu, la scurt timp înainte să înceapă să joace la TVR. La 9 ani a jucat în rolul Abramburicăi, care a făcut-o cunoscută în înteaga ţară.

  • Daniela Gheorghe este psiholog specializat in psihologia copilului, expert in domeniul promovarii, protectiei si monitorizarii drepturilor copilului.

    A absolvit Universitatea “Babes-Bolyai”, Facultatea de Psihologie si Stiintele Eucatiei, profilul Psihopedagogie Speciala la Cluj-Napoca, apoi a continuat studiile masterale la aceeasi universitate. Din 2001 incepe colaborarile cu diverse reviste pentru copii si tineri: „Bravo” si „Bravo Girl”, apoi revista „Mami”, „Psihologia azi”, „Parintii”, devenind si psiholog consultant pentru o serie de ziare, jurnale si emisiuni tv si radio.

  • Laura Ene, medic diabetolog şi nutritionist, fondatoare a Cardiometabolic Institute, co-fondatoare a Academiei de Nutriție „Sănătate, Te Iubesc!“, membră a Colegiului Medicilor din România, medic expert în cadrul clinicii KiloStop și coordonatoarea departamentului de diabet și nutriție din cadrul Spitalului de Chirurgie Cardiovasculară Monza din București.

  • Marjan Kukuneshoski, pe scurt Make. Barman, bar manager, bar trainer si consultant cu o experienta de aproape 11 ani in domeniul bartending-ului.
    Originardin Macedonia, a participat la numeroase competitii nationale si internationale de bartending, showmanship, prepararea cafelei, servirea vinurilor si speed service. Desemnat Barmanul anului in 2009, a reprezentat Romania la doua competitii internationale de preparare de cocktailuri. In plus, jurizeaza concursuri de profil si activeaza in Asociatia Barmanilor Profesionisti din Romania.

  • Mihai Găinuşă Binecunoscut realizator şi prezentator român de radio şi televiziune, Mihai Găinuşă a absolvit cursurile Şcolii Superioare de Jurnalism şi este licenţiat în presa scrisă la Facultatea de Jurnalism. Din 2001 până în 2004 a prezentat emisiunea TV „Cronica Cârcotaşilor” la Prima TV. De asemenea, Mihai Găinuşă a colaborat, ca editorialist, cu publicaţii precum Academia Caţavencu şi ProSport.

  • Am început să lucrez în presă acum 15 ani, aproape din întâmplare, la Iași, la Opinia studențească. Până atunci mă pregătisem să fiu laborant sau inginer, la alegere, în funcție de care dintre diplome mi s-ar fi părut la un moment dat mai interesantă. După o incursiune de câțiva ani în PR, am revenit în zona presei scrise la Maxim, Marie Claire și, acum, la Men’s Health. Ocazie cu care am găsit, în sfârșit, o utilitate lucrurilor pe care le-am învățat la liceul sanitar.

  • Mihai Jurca este blogger de travel, prezentator si realizator TV. Proiectul sau, MihaiJurca.ro, a fost premiat cu titlul de Best Travel Blog la ELLE Blogging Awards 2017. Blogul imbina ponturi de calatorie, impresii si povestiri din cele mai chic locuri ale Europei, precum si trasee care servesc ca sursa de inspiratie pentru o vacanta in stil mare.

  • Doctor in sociologie inca din 1974, activ in numeroase alte domenii de specializare generala precum cercetarea calitativa in sociologie, opinia publica, psihosociologia, identitatea culturala, comunicarea nonverbala,  sociologul Septimiu Chelcea  face o analiza detaliata a profilului tinerei generatii din Romania zilelor noastre, cu un studiu de caz pertinent axat pe modul in care este perceput controlul de catre tineri cand vine vorba de consumul de alcool.

  • Dr. Serban Damian este absolvent al Facultatii de Medicina Generala din cadrul Universitatii de Medicina si Farmacie “Carol Davila”, Bucuresti.

    Este nutritionist sportiv – si-a facut specializarea in acest domeniu intr-un program international organizat de catre Comitetul Olimpic International, dedicat medicilor, si condus de catre specialisti in nutritie din cele mai mari universitati ale lumii.

    A publicat doua carti de specialitate: Stretching, secretul flexibilitatii si Superfit. Esentialul in fitness si culturism.

    Este colaborator permanent al catorva publicatii si emisiuni de specialitate.

    In cadrul Centrului de nutritie Superfit, Dr. Serban Damian acorda consultanta nutritionala (scadere/crestere in greutate, ameliorarea performantelor sportive, recomandarea suplimentelor nutritive) si de antrenament, atat publicului larg, cat si companiilor private, sportivilor de performanta, echipelor sportive. (www.superfit.ro)

    Este alergator de maraton si presedintele Ro Club Maraton, cel mai mare club al alergatorilor amatori din Romania.

    Din 2007 scrie pe blogul www.nutritionist.info.ro

  • Shurubel Andrei Lăcătuş, zis şi Shurubel, face tot ce-i stă în putere să se facă auzit. Dimineţa radio, seara TV şi în timpul liber video blogging. Om de marketing şi glumeţ de succes, are un serial comic şi super popular numit 10lucruri, prezintă matinalul de la Radio 21, iar în weekend apare pe micile ecrane ca prezentator al emisiunii UTOPS, la UTV.

  • Simona Tache jurnalist, scenarist, femeie, prietenă, fiică, soră, soție, vecină,cetățean. Și soră medicală, pentru că, înainte de Facultatea de Litere,a absolvit Liceul Sanitar. A scris în publicații ca Tabu, Dilema, Playboy, Maxim, Cotidianul, Academia Cațavencu, Cațavencii, Unica, iar, în unele dintre ele, încă mai scrie. Mai scrie scenarii pentru televiziune și are un blog, simonatache.ro, pe care intră zilnic câteva mii de oameni, ca să zâmbească sau chiar să râdă de-a binelea.

  • Viorel Copolovici s-a pregatit toata scoala si tot liceul sa devina actor pentru ca el insusi si toti cei din jur erau convinsi ca asta e menirea lui. Asa ca a urmat o facultate de presa, Scoala Superioara de Jurnalistica, exact pentru a-si da seama ca drumul lui normal era in Marketing, pe care l-a practicat sub aproape toate declinarile lui vreme de vreo doisprezece ani. Intre timp a lucrat si pe un vas de croaziera, a produs si o emisiune la Realitatea TV sau a consiliat candidati in patru campanii electorale diferite. Toate astea, pentru a-si da seama ca misiunea lui e, de fapt, in bucatarie, careia i s-a dedicat exclusiv de mai bine de patru ani. Din aprilie 2010 până la sfârşitul anului trecut s-a ocupat  de propriul restaurant din Bucuresti, “Kopel’s”. Între timp s-a mutat în Brazilia, unde continuă să gătească şi să scrie despre asta şi nu numai.

  • Sunt jurnalist din 1990. Asta mi-am dorit să fac dintotdeauna şi fac asta (deja!) de peste 20 de ani – jurnalism, la ziare, la televiziuni, la radio, mai bine sau mai rău. M-a ferit Dumnezeu, dar şi educaţia de-acasă, să-mi ia celebritatea minţile. În televiziune, e o boală profesională comună. Ca jurnalist, prefer postura clasică, de observator, celei “moderne”, de vedetă. Sunt un demodat.

    În rest, unii spun despre mine că sunt un tip cu bun simţ (şi adaugă: “deci un inadaptat”). Uneori, când văd la ce ar trebui să mă “adaptez”, mă felicit pentru încăpăţânarea de fi a refuzat atâtea “oportunităţi” care au fluturat în jurul meu.

4 recomandari pentru o alimentatie sanatoasa pe timp de pandemie

Scris de Laura Ene
day-icon 21 May 2020

Pandemia provocată de noul coronavirus ne-a dat tuturor viețile peste cap. Indiferent însă de situație, toate aceste modificări bruște au pus presiune pe noi și ne-au schimbat obiceiurile. Unora în bine, altora în mai puțin bine.

 

Și când spun obiceiuri, mă gândesc inclusiv la cele alimentare. Am avut pacienți cărora le-a fost mult mai ușor să adopte un stil de viață sănătos în această perioadă, pentru că au reușit să controleze mult mai bine ceea ce mâncau. Dar și pacienți pentru care pandemia a venit cu un stres în plus.

 

Dacă și tu te afli în cea de-a doua categorie, astăzi am pentru tine câteva trucuri pe care să le aplici, în viața ta de zi cu zi, pentru a te apropia cât mai mult de dezideratul unei vieți sănătoase. Pentru că, așa cum ți-am spus și cu alte ocazii, să ai un stil de viață sănătos este cam cel mai bun și mai sigur lucru pe care îl poți face în această perioadă, pe lângă măsurile de igienă și distanțare fizică recomandate. Asta deoarece încă nu avem un tratament sigur și eficient și niciun vaccin care să ne protejeze de infecția cu noul coronavirus. Prin urmare, totul depinde de noi și de modul în care avem grijă de noi.

 

  1. Mănâncă cel puțin 5 porții de legume și fructe pe zi

După cum știm cu toții, legumele și fructele sunt pline de vitamine și minerale care ne ajută să ne păstrăm o stare de sănătate bună. Așa că te sfătuiesc să le consumi din belșug, în stare cât mai naturală.

Aș vrea totuși să-ți atrag atenția asupra consumului de fructe. Recomandat este să înclini balanța în favoarea legumelor. Au mai multe vitamine și minerale per 100 g decât fructele și, în plus, au și mult mai puține calorii.

 

Prin urmare, consumă 3 porții generoase de legume pe zi (salate, supe cremă, ciorbe, mâncăruri) și 2 de fructe. Atenție! Cartofii, porumbul și boabele (fasole, linte, năut) nu intră în această categorie. Ele sunt bogate în proteine, dar au și mulți carbohidrați. Când spun legume, mă refer la cele cu frunze verzi, ciuperci, ardei, dovlecei, roșii, castraveți, ceapă, fasole verde, sparanghel, usturoi, broccoli, conopidă, varză, vinete etc.

 

 

O porție de legume înseamnă cam cât îți încape în două mâini, în timp ce o porție de fructe înseamnă un fruct de mărime medie (care încape în căușul palmei).

Consumă fructele ca desert sau gustare și nu mai târziu de ora 18:00. Asta mai ales dacă vrei să slăbești sau să-ți menții greutatea. Știu că poate nu pare important pentru tine în acest moment să slăbești, dar obezitatea este un factor de risc pentru îmbolnăvirea de COVID-19.

 

  1. Alege variantele congelate în locul conservelor

Uneori este dificil să avem permanent acces la fructe și legume proaspete. Iar o variantă la îndemână pentru a le consuma o reprezintă legumele și fructele congelate sau conservate.

 

Congelarea este una dintre cele mai bune metode de conservare, întrucât păstrează majoritatea vitaminelor din legume și fructe. Spre deosebire de congelare, conservarea vine la pachet cu diverși aditivi pentru a prelungi termenul de valabilitate. Unul dintre cei mai folosiți conservanți este zahărul.

De asemenea, fibrele care se găsesc în mod natural în alimente se pierd de multe ori în timpul prelucrării.

 

Așadar, alege fructe și legume congelate, dacă nu ai la îndemână unele proaspete. O rețetă simplă și care mie îmi place foarte mult este cea de somon cu legume. Pun o bucată de somon pe o hârtie de copt, îi alătur legume congelate din abundență (broccoli, conopidă, morcov, ciuperci) și le condimentez bine cu sare, piper și ierburi aromatice. Împachetez apoi totul în hârtia de copt și dau la cuptor pentru cel mult 30 de minute.

Este o cină foarte ușor de făcut, savuroasă, hrănitoare și cu puține calorii.

 

  1. Limitează consumul de alimente procesate

Așa cum îți spuneam mai sus, procesarea alimentelor este o metodă folosită la scară largă de industria alimentară în zilele noastre. Procesul de prelucrare sau procesare a alimentelor include însă mai multe tehnici care nu sunt toate dăunătoare: congelarea, conservarea, fierberea, deshidratarea, pasteurizarea etc.

 

Dar când spun alimente procesate, mă refer la acele alimente care, prin prelucrare, au fost „îmbogățite” cu o serie de substanțe artificiale. Cu alte cuvinte, conțin conservanți pentru a preveni alterarea, coloranți pentru a avea o anumită culoare, potențiatori de aromă pentru a le oferi un anumit gust sau texturanți pentru a obține o anumită textură.

Așa că, indiferent ce cumperi, verifică eticheta. Cu cât alimentul respectiv are mai puține ingrediente, cu atât mai bine. Cu cât ingredientele pe care le vezi pe etichetă sunt mai „pe înțelesul” tuturor, cu atât mai bine. Asta înseamnă că sunt mai puțin procesate și mai aproape de mâncarea adevărată.

 

  1. Alege gustări sănătoase

Dacă preferi să iei gustări între mese, atunci alege unele sănătoase cum ar fi alune, migdale, nuci sau alte oleaginoase. Ai însă grijă să fie crude și să nu depășească un căuș (adică aproximativ 15 g). Deși sunt foarte sănătoase, sunt și foarte calorice: 100 g de oleaginoase au între 500 și 600 de calorii. Ca să-ți faci o idee, asta înseamnă cam cât un prânz sățios cu o bucată de carne, garnitură de orez și salată.

 

 

O gustare mai săracă în calorii este iaurtul. Alege-l însă pe cel simplu, fără zahăr sau fructe adăugate. Dacă vrei iaurt cu fructe, prepară-l tu acasă. Cel gata ambalat are foarte mult zahăr.

Sau poți alege un căuș de fructe uscate. Și în acest caz, îți recomand totuși să fii atent la cantitate, pentru că și ele sunt foarte calorice. Asta deoarece, prin uscare, zahărul se concentrează în fructe.

 

Dacă ai chef de ceva sărat, fă-ți un bol de popcorn. Pune două linguri de boabe de porumb într-un bol, acoperă-le cu un capac și pune-le la microunde. Nu ai nevoie nici de unt, nici de ulei. Se fac imediat și sunt foarte sănătoase. Sărează-le după gust și consumă-le nu mai târziu de ora 18:00.

 

Sper să-ți fie de folos sfaturile și rețetele mele pentru a adopta un stil de viață cât mai sănătos. Până data viitoare, nu uita de îndemnul meu: Sănătate, te iubesc!