Incurajam oamenii sa ia decizii informate despre alcool

Contribuitorii nostri
  • Cabral Ibacka. Cu o cariera in televiziune de peste 15 ani, cu emisiuni acoperind multe zone de interes, de la stiri si emisiuni auto, pana la show-uri de divertisment si talk-show-uri, Cabral are o viziune ampla asupra societatii romanesti.

    Pe cabral.ro, blogul personal dar popular, Cabral isi exprima opiniile si coaguleaza in jurul lui un grup mare de oameni care au aceleasi opinii, asteptari si teluri: schimbarea in mai bine.

    Voluntar convins, Cabral sustine copiii si batranii cu probleme prin asociatia al carei membru fondator ii este, Zambet Si Suflet (www.zss.ro) dar sustine activ si se implica si in activitatile altor ONG-uri (Ovidiu Rom, Hospice Casa Sperantei, Salvati Copiii, etc.).

    Parte a proiectului Despre Alcool inca din faza de constructie, el este si unul dintre motoarele acestei campanii de responsabilizare. Iar contributia lui poate fi gasita aici.

     

  • Cristian Lupsa este editorul Decat o Revista, un trimestrial care publica jurnalism narativ despre lumea in care traim. A terminat Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii din Universitatea din Bucuresti, iar apoi a facut un master la Missouri School in Journalism, in Statele Unite. Din 2007 a scris si editat pentru mai multe reviste; DoR s-a nascut in aprilie 2009 din dorinta de a avea un spatiu pentru povesti reale bine documentate, bine editate si bine impachetate. Uneori posteaza despre scris pe www.ascrie.org. S-a alaturat proiectului DespreAlcool.ro pentru ca lupta pentru echilibru in fata atator potentiale excese e unul dintre subiectele lui preferate.

  • Dana Rogoz Mamă, soţie, actriţă de film şi televiziune, designer, model, prezentatoare de televiziune şi, nu în ultimul rând, blogger de succes. Dana Rogoz a debutat ca actriţă la vârsta de numai 4 ani, în timpul primului ei turneu, la scurt timp înainte să înceapă să joace la TVR. La 9 ani a jucat în rolul Abramburicăi, care a făcut-o cunoscută în înteaga ţară.

  • Daniela Gheorghe este psiholog specializat in psihologia copilului, expert in domeniul promovarii, protectiei si monitorizarii drepturilor copilului.

    A absolvit Universitatea “Babes-Bolyai”, Facultatea de Psihologie si Stiintele Eucatiei, profilul Psihopedagogie Speciala la Cluj-Napoca, apoi a continuat studiile masterale la aceeasi universitate. Din 2001 incepe colaborarile cu diverse reviste pentru copii si tineri: „Bravo” si „Bravo Girl”, apoi revista „Mami”, „Psihologia azi”, „Parintii”, devenind si psiholog consultant pentru o serie de ziare, jurnale si emisiuni tv si radio.

  • Laura Ene, medic diabetolog şi nutritionist, fondatoare a Cardiometabolic Institute, co-fondatoare a Academiei de Nutriție „Sănătate, Te Iubesc!“, membră a Colegiului Medicilor din România, medic expert în cadrul clinicii KiloStop și coordonatoarea departamentului de diabet și nutriție din cadrul Spitalului de Chirurgie Cardiovasculară Monza din București.

  • Marjan Kukuneshoski, pe scurt Make. Barman, bar manager, bar trainer si consultant cu o experienta de aproape 11 ani in domeniul bartending-ului.
    Originardin Macedonia, a participat la numeroase competitii nationale si internationale de bartending, showmanship, prepararea cafelei, servirea vinurilor si speed service. Desemnat Barmanul anului in 2009, a reprezentat Romania la doua competitii internationale de preparare de cocktailuri. In plus, jurizeaza concursuri de profil si activeaza in Asociatia Barmanilor Profesionisti din Romania.

  • Mihai Găinuşă Binecunoscut realizator şi prezentator român de radio şi televiziune, Mihai Găinuşă a absolvit cursurile Şcolii Superioare de Jurnalism şi este licenţiat în presa scrisă la Facultatea de Jurnalism. Din 2001 până în 2004 a prezentat emisiunea TV „Cronica Cârcotaşilor” la Prima TV. De asemenea, Mihai Găinuşă a colaborat, ca editorialist, cu publicaţii precum Academia Caţavencu şi ProSport.

  • Am început să lucrez în presă acum 15 ani, aproape din întâmplare, la Iași, la Opinia studențească. Până atunci mă pregătisem să fiu laborant sau inginer, la alegere, în funcție de care dintre diplome mi s-ar fi părut la un moment dat mai interesantă. După o incursiune de câțiva ani în PR, am revenit în zona presei scrise la Maxim, Marie Claire și, acum, la Men’s Health. Ocazie cu care am găsit, în sfârșit, o utilitate lucrurilor pe care le-am învățat la liceul sanitar.

  • Mihai Jurca este blogger de travel, prezentator si realizator TV. Proiectul sau, MihaiJurca.ro, a fost premiat cu titlul de Best Travel Blog la ELLE Blogging Awards 2017. Blogul imbina ponturi de calatorie, impresii si povestiri din cele mai chic locuri ale Europei, precum si trasee care servesc ca sursa de inspiratie pentru o vacanta in stil mare.

  • Doctor in sociologie inca din 1974, activ in numeroase alte domenii de specializare generala precum cercetarea calitativa in sociologie, opinia publica, psihosociologia, identitatea culturala, comunicarea nonverbala,  sociologul Septimiu Chelcea  face o analiza detaliata a profilului tinerei generatii din Romania zilelor noastre, cu un studiu de caz pertinent axat pe modul in care este perceput controlul de catre tineri cand vine vorba de consumul de alcool.

  • Dr. Serban Damian este absolvent al Facultatii de Medicina Generala din cadrul Universitatii de Medicina si Farmacie “Carol Davila”, Bucuresti.

    Este nutritionist sportiv – si-a facut specializarea in acest domeniu intr-un program international organizat de catre Comitetul Olimpic International, dedicat medicilor, si condus de catre specialisti in nutritie din cele mai mari universitati ale lumii.

    A publicat doua carti de specialitate: Stretching, secretul flexibilitatii si Superfit. Esentialul in fitness si culturism.

    Este colaborator permanent al catorva publicatii si emisiuni de specialitate.

    In cadrul Centrului de nutritie Superfit, Dr. Serban Damian acorda consultanta nutritionala (scadere/crestere in greutate, ameliorarea performantelor sportive, recomandarea suplimentelor nutritive) si de antrenament, atat publicului larg, cat si companiilor private, sportivilor de performanta, echipelor sportive. (www.superfit.ro)

    Este alergator de maraton si presedintele Ro Club Maraton, cel mai mare club al alergatorilor amatori din Romania.

    Din 2007 scrie pe blogul www.nutritionist.info.ro

  • Shurubel Andrei Lăcătuş, zis şi Shurubel, face tot ce-i stă în putere să se facă auzit. Dimineţa radio, seara TV şi în timpul liber video blogging. Om de marketing şi glumeţ de succes, are un serial comic şi super popular numit 10lucruri, prezintă matinalul de la Radio 21, iar în weekend apare pe micile ecrane ca prezentator al emisiunii UTOPS, la UTV.

  • Simona Tache jurnalist, scenarist, femeie, prietenă, fiică, soră, soție, vecină,cetățean. Și soră medicală, pentru că, înainte de Facultatea de Litere,a absolvit Liceul Sanitar. A scris în publicații ca Tabu, Dilema, Playboy, Maxim, Cotidianul, Academia Cațavencu, Cațavencii, Unica, iar, în unele dintre ele, încă mai scrie. Mai scrie scenarii pentru televiziune și are un blog, simonatache.ro, pe care intră zilnic câteva mii de oameni, ca să zâmbească sau chiar să râdă de-a binelea.

  • Viorel Copolovici s-a pregatit toata scoala si tot liceul sa devina actor pentru ca el insusi si toti cei din jur erau convinsi ca asta e menirea lui. Asa ca a urmat o facultate de presa, Scoala Superioara de Jurnalistica, exact pentru a-si da seama ca drumul lui normal era in Marketing, pe care l-a practicat sub aproape toate declinarile lui vreme de vreo doisprezece ani. Intre timp a lucrat si pe un vas de croaziera, a produs si o emisiune la Realitatea TV sau a consiliat candidati in patru campanii electorale diferite. Toate astea, pentru a-si da seama ca misiunea lui e, de fapt, in bucatarie, careia i s-a dedicat exclusiv de mai bine de patru ani. Din aprilie 2010 până la sfârşitul anului trecut s-a ocupat  de propriul restaurant din Bucuresti, “Kopel’s”. Între timp s-a mutat în Brazilia, unde continuă să gătească şi să scrie despre asta şi nu numai.

  • Sunt jurnalist din 1990. Asta mi-am dorit să fac dintotdeauna şi fac asta (deja!) de peste 20 de ani – jurnalism, la ziare, la televiziuni, la radio, mai bine sau mai rău. M-a ferit Dumnezeu, dar şi educaţia de-acasă, să-mi ia celebritatea minţile. În televiziune, e o boală profesională comună. Ca jurnalist, prefer postura clasică, de observator, celei “moderne”, de vedetă. Sunt un demodat.

    În rest, unii spun despre mine că sunt un tip cu bun simţ (şi adaugă: “deci un inadaptat”). Uneori, când văd la ce ar trebui să mă “adaptez”, mă felicit pentru încăpăţânarea de fi a refuzat atâtea “oportunităţi” care au fluturat în jurul meu.

5 obiceiuri alimentare de pus in practica in 2020

Scris de Laura Ene
day-icon 30 January 2020

Înainte de a vorbi despre nutriție, aș vrea să îți urez an 2020 plin de realizări și împliniri! Să ai puterea să accepți ceea ce nu poți schimba, curajul să schimbi ceea ce stă în puterea ta și înțelepciunea să faci diferența între ele. Cuvintele nu îmi aparțin, însă rezonez foarte mult cu ele și am simțit nevoia să ți le împărtășesc și ție.

 

Revenind acum la nutriție și la subiectul de astăzi, o să vin cu câteva recomandări care să te ajute să ai o alimentație mai echilibrată și să fii mai sănătos în acest an. O să încep cu cel mai important sfat pe care îl ofer tuturor pacienților mei:

  1. Învață să te organizezi

Probabil că ai auzit de nenumărate ori acest cuvânt la mine: organizare. Asta pentru că eu cred cu tărie că succesul în ceea ce îți propui constă în planificare și organizare.

Așadar, organizează-ți mesele astfel încât să poți mânca micul dejun înainte de ora 10, prânzul între 12 și 15 și cina cu 3 ore înainte de culcare.

 

Gândește-te cu o zi înainte ce vei face în ziua următoare: unde vei fi, ce vei mânca la prânz. O să fii pe drum, în ședință, la birou sau acasă? Găsește-ți din timp variante, astfel încât să nu recurgi la ce ai la îndemână, adică de cele mai multe ori covrigi, covrigei, biscuiți, patiserie sau alt tip de junk food.

 

 

Pregătește-ți pachetul cu mâncare de acasă. Eu, de exemplu, atunci când nu am timp să mănânc, îmi fac un wrap pe care îl iau cu mine și îl mănânc într-o pauză între două consultații.

 

  1. Fă alegeri inteligente

Ce vreau să spun cu aceste cuvinte? În primul rând, cumpără inteligent. Și, foarte important, nu pleca flămând la cumpărături.

Fă-ți o listă de cumpărături și respect-o cu strictețe. Dacă vei pune în coș doar ciocolată și covrigei, asta vei și mânca odată ajuns acasă.

 

Alege produse proaspete: carne, pește, ouă, lactate sau brânzeturi, legume și fructe. Îți garantez că nu vei da greș. Pentru că, din experiența mea de peste 15 ani, pot să-ți spun cu mâna pe inimă că oamenii nu se îngrașă de la mâncare adevărată, ci de la ce ronțăie și beau între mese.

 

  1. Gătește acasă

În strânsă legătură cu recomandarea de mai sus vine următoarea: gătește cât mai mult acasă. Așa poți controla calitatea ingredientelor folosite, modul de preparare, cantitatea de ulei, zahăr, sare și aditivi.

 

 

Dacă nu ai timp să gătești acasă, caută restaurante care să îți livreze mâncare cât mai proaspătă și mai curată, fără prăjeli și aditivi alimentari.

 

  1. Ai grijă la cantitatea de alcool consumată

Sper ca 2020 să fie pentru tine un an plin de evenimente care să merite sărbătorite, cu alcool sau fără. Să ieși cât mai des cu prietenii și să socializezi, pentru că întâlnirile cu cei dragi ne ajută să ne relaxăm.

 

 

În calitate de medic însă, nu pot să nu îți atrag atenția să ai grijă ca, atunci când bei alcool, consumul să fie unul moderat. Adică să nu depășești 2 porții pe zi dacă ești bărbat și 1 porție pe zi dacă ești femeie. O porție înseamnă echivalentul a 10-15 g de alcool etilic – de exemplu, 330 ml de bere blondă.

 

Recomandarea vine ca urmare a faptului că, în cantități mari și consumat în mod frecvent, alcoolul poate avea efecte pe termen lung, care pot include, pe lângă dependență,  probleme de sănătate și chiar creșterea riscului pentru anumite tipuri de cancer.

Persoanele care consumă alcool în mod frecvent și în cantități ce depășesc doza zilnică recomandată (de exemplu, 1 bere de 330 ml femeile și 2 beri de 330 ml bărbații) pot avea probleme cu ficatul, inima, creierul, pancreasul, dar și cu sistemul imunitar.  

Așadar, ai grijă și consumă alcool cu moderație.

 

  1. Mănâncă orice, dar nu oricând și nu în orice combinație

Acesta este un alt motto preferat al meu pe care îmi place să-l spun tuturor pacienților mei. De ce? Pentru că noi toți ne dorim să mâncăm orice. Și lucrul acesta a început să fie recunoscut chiar și de forurile internaționale de nutriție, care au introdus în vârful piramidei alimentare aceste alimente care nu sunt nici pe departe cel mai bun lucru din punct de vedere nutrițional. Eu le dau libertatea pacienților mei să cheltuie 100-200 calorii din bugetul lor zilnic de calorii pe astfel de „plăceri vinovate”. Însă, îi învăț când să le mănânce și cum anume.

 

De exemplu, dacă îți plac dulciurile, poți mânca ciocolată sau prăjitura preferată fără să se cunoască vreodată pe cântar. Mănânc-o la gustarea de dimineață sau, dacă poți, chiar în loc de micul dejun. Sau renunță la partea de carbohidrați de la prânz și înlocuiește-o cu un desert. Limitează-te însă la 3-4 pătrețele de ciocolată sau o prăjitură mică. În plus, savurează fiecare bucățică. Nu te grăbi să o termini, pentru că toate papilele gustative sunt la nivelul gurii. Odată ce ai înghițit mâncarea, nu mai simți niciun gust.

 

 

Încearcă și tu și vezi ce rezultate obții. Important este să nu îți fie frică de mâncare, ci să înveți să te bucuri de toate alimentele, dar în cantitatea, în combinația și la momentul potrivit din zi.

 

Acestea au fost sfaturile mele pentru tine la început de an. Așa că nu-mi rămâne decât să îți doresc din nou un an mai bun decât precedentul. Spor și sănătate!