Incurajam oamenii sa ia decizii informate despre alcool

Contribuitorii nostri
  • Cabral Ibacka. Cu o cariera in televiziune de peste 15 ani, cu emisiuni acoperind multe zone de interes, de la stiri si emisiuni auto, pana la show-uri de divertisment si talk-show-uri, Cabral are o viziune ampla asupra societatii romanesti.

    Pe cabral.ro, blogul personal dar popular, Cabral isi exprima opiniile si coaguleaza in jurul lui un grup mare de oameni care au aceleasi opinii, asteptari si teluri: schimbarea in mai bine.

    Voluntar convins, Cabral sustine copiii si batranii cu probleme prin asociatia al carei membru fondator ii este, Zambet Si Suflet (www.zss.ro) dar sustine activ si se implica si in activitatile altor ONG-uri (Ovidiu Rom, Hospice Casa Sperantei, Salvati Copiii, etc.).

    Parte a proiectului Despre Alcool inca din faza de constructie, el este si unul dintre motoarele acestei campanii de responsabilizare. Iar contributia lui poate fi gasita aici.

     

  • Cristian Lupsa este editorul Decat o Revista, un trimestrial care publica jurnalism narativ despre lumea in care traim. A terminat Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii din Universitatea din Bucuresti, iar apoi a facut un master la Missouri School in Journalism, in Statele Unite. Din 2007 a scris si editat pentru mai multe reviste; DoR s-a nascut in aprilie 2009 din dorinta de a avea un spatiu pentru povesti reale bine documentate, bine editate si bine impachetate. Uneori posteaza despre scris pe www.ascrie.org. S-a alaturat proiectului DespreAlcool.ro pentru ca lupta pentru echilibru in fata atator potentiale excese e unul dintre subiectele lui preferate.

  • Dana Rogoz Mamă, soţie, actriţă de film şi televiziune, designer, model, prezentatoare de televiziune şi, nu în ultimul rând, blogger de succes. Dana Rogoz a debutat ca actriţă la vârsta de numai 4 ani, în timpul primului ei turneu, la scurt timp înainte să înceapă să joace la TVR. La 9 ani a jucat în rolul Abramburicăi, care a făcut-o cunoscută în înteaga ţară.

  • Daniela Gheorghe este psiholog specializat in psihologia copilului, expert in domeniul promovarii, protectiei si monitorizarii drepturilor copilului.

    A absolvit Universitatea “Babes-Bolyai”, Facultatea de Psihologie si Stiintele Eucatiei, profilul Psihopedagogie Speciala la Cluj-Napoca, apoi a continuat studiile masterale la aceeasi universitate. Din 2001 incepe colaborarile cu diverse reviste pentru copii si tineri: „Bravo” si „Bravo Girl”, apoi revista „Mami”, „Psihologia azi”, „Parintii”, devenind si psiholog consultant pentru o serie de ziare, jurnale si emisiuni tv si radio.

  • Laura Ene, medic diabetolog şi nutritionist, fondatoare a Cardiometabolic Institute, co-fondatoare a Academiei de Nutriție „Sănătate, Te Iubesc!“, membră a Colegiului Medicilor din România, medic expert în cadrul clinicii KiloStop și coordonatoarea departamentului de diabet și nutriție din cadrul Spitalului de Chirurgie Cardiovasculară Monza din București.

  • Marjan Kukuneshoski, pe scurt Make. Barman, bar manager, bar trainer si consultant cu o experienta de aproape 11 ani in domeniul bartending-ului.
    Originardin Macedonia, a participat la numeroase competitii nationale si internationale de bartending, showmanship, prepararea cafelei, servirea vinurilor si speed service. Desemnat Barmanul anului in 2009, a reprezentat Romania la doua competitii internationale de preparare de cocktailuri. In plus, jurizeaza concursuri de profil si activeaza in Asociatia Barmanilor Profesionisti din Romania.

  • Mihai Găinuşă Binecunoscut realizator şi prezentator român de radio şi televiziune, Mihai Găinuşă a absolvit cursurile Şcolii Superioare de Jurnalism şi este licenţiat în presa scrisă la Facultatea de Jurnalism. Din 2001 până în 2004 a prezentat emisiunea TV „Cronica Cârcotaşilor” la Prima TV. De asemenea, Mihai Găinuşă a colaborat, ca editorialist, cu publicaţii precum Academia Caţavencu şi ProSport.

  • Am început să lucrez în presă acum 15 ani, aproape din întâmplare, la Iași, la Opinia studențească. Până atunci mă pregătisem să fiu laborant sau inginer, la alegere, în funcție de care dintre diplome mi s-ar fi părut la un moment dat mai interesantă. După o incursiune de câțiva ani în PR, am revenit în zona presei scrise la Maxim, Marie Claire și, acum, la Men’s Health. Ocazie cu care am găsit, în sfârșit, o utilitate lucrurilor pe care le-am învățat la liceul sanitar.

  • Mihai Jurca este blogger de travel, prezentator si realizator TV. Proiectul sau, MihaiJurca.ro, a fost premiat cu titlul de Best Travel Blog la ELLE Blogging Awards 2017. Blogul imbina ponturi de calatorie, impresii si povestiri din cele mai chic locuri ale Europei, precum si trasee care servesc ca sursa de inspiratie pentru o vacanta in stil mare.

  • Doctor in sociologie inca din 1974, activ in numeroase alte domenii de specializare generala precum cercetarea calitativa in sociologie, opinia publica, psihosociologia, identitatea culturala, comunicarea nonverbala,  sociologul Septimiu Chelcea  face o analiza detaliata a profilului tinerei generatii din Romania zilelor noastre, cu un studiu de caz pertinent axat pe modul in care este perceput controlul de catre tineri cand vine vorba de consumul de alcool.

  • Dr. Serban Damian este absolvent al Facultatii de Medicina Generala din cadrul Universitatii de Medicina si Farmacie “Carol Davila”, Bucuresti.

    Este nutritionist sportiv – si-a facut specializarea in acest domeniu intr-un program international organizat de catre Comitetul Olimpic International, dedicat medicilor, si condus de catre specialisti in nutritie din cele mai mari universitati ale lumii.

    A publicat doua carti de specialitate: Stretching, secretul flexibilitatii si Superfit. Esentialul in fitness si culturism.

    Este colaborator permanent al catorva publicatii si emisiuni de specialitate.

    In cadrul Centrului de nutritie Superfit, Dr. Serban Damian acorda consultanta nutritionala (scadere/crestere in greutate, ameliorarea performantelor sportive, recomandarea suplimentelor nutritive) si de antrenament, atat publicului larg, cat si companiilor private, sportivilor de performanta, echipelor sportive. (www.superfit.ro)

    Este alergator de maraton si presedintele Ro Club Maraton, cel mai mare club al alergatorilor amatori din Romania.

    Din 2007 scrie pe blogul www.nutritionist.info.ro

  • Shurubel Andrei Lăcătuş, zis şi Shurubel, face tot ce-i stă în putere să se facă auzit. Dimineţa radio, seara TV şi în timpul liber video blogging. Om de marketing şi glumeţ de succes, are un serial comic şi super popular numit 10lucruri, prezintă matinalul de la Radio 21, iar în weekend apare pe micile ecrane ca prezentator al emisiunii UTOPS, la UTV.

  • Simona Tache jurnalist, scenarist, femeie, prietenă, fiică, soră, soție, vecină,cetățean. Și soră medicală, pentru că, înainte de Facultatea de Litere,a absolvit Liceul Sanitar. A scris în publicații ca Tabu, Dilema, Playboy, Maxim, Cotidianul, Academia Cațavencu, Cațavencii, Unica, iar, în unele dintre ele, încă mai scrie. Mai scrie scenarii pentru televiziune și are un blog, simonatache.ro, pe care intră zilnic câteva mii de oameni, ca să zâmbească sau chiar să râdă de-a binelea.

  • Viorel Copolovici s-a pregatit toata scoala si tot liceul sa devina actor pentru ca el insusi si toti cei din jur erau convinsi ca asta e menirea lui. Asa ca a urmat o facultate de presa, Scoala Superioara de Jurnalistica, exact pentru a-si da seama ca drumul lui normal era in Marketing, pe care l-a practicat sub aproape toate declinarile lui vreme de vreo doisprezece ani. Intre timp a lucrat si pe un vas de croaziera, a produs si o emisiune la Realitatea TV sau a consiliat candidati in patru campanii electorale diferite. Toate astea, pentru a-si da seama ca misiunea lui e, de fapt, in bucatarie, careia i s-a dedicat exclusiv de mai bine de patru ani. Din aprilie 2010 până la sfârşitul anului trecut s-a ocupat  de propriul restaurant din Bucuresti, “Kopel’s”. Între timp s-a mutat în Brazilia, unde continuă să gătească şi să scrie despre asta şi nu numai.

  • Sunt jurnalist din 1990. Asta mi-am dorit să fac dintotdeauna şi fac asta (deja!) de peste 20 de ani – jurnalism, la ziare, la televiziuni, la radio, mai bine sau mai rău. M-a ferit Dumnezeu, dar şi educaţia de-acasă, să-mi ia celebritatea minţile. În televiziune, e o boală profesională comună. Ca jurnalist, prefer postura clasică, de observator, celei “moderne”, de vedetă. Sunt un demodat.

    În rest, unii spun despre mine că sunt un tip cu bun simţ (şi adaugă: “deci un inadaptat”). Uneori, când văd la ce ar trebui să mă “adaptez”, mă felicit pentru încăpăţânarea de fi a refuzat atâtea “oportunităţi” care au fluturat în jurul meu.

5 reguli de igiena pentru … alimente

Scris de Laura Ene
day-icon 4 May 2020

Igiena alimentară nu este un concept nou. Cei care lucrează sau au legătură cu HoReCa* știu foarte bine că există reguli clare și stricte atunci când vine vorba despre mâncare. Chiar dacă, cel mai probabil, o mare parte dintre noi eram interesați de aspecte care țin de igiena alimentelor și înainte, odată cu pandemia, a devenit un subiect care ne preocupă pe toți.

 

Nu cred că este cineva care să nu se fi întrebat măcar o dată în această perioadă: ce pot să fac să mă asigur că alimentele pe care le consum nu sunt contaminate?

De aceea, îți voi prezenta, în cele ce urmează, 5 reguli de igienă alimentară care să te ajute nu numai în această perioadă, ci și pe termen lung.

 

  1. Păstrează curățenia în bucătărie

Când spun asta, mă refer atât la curățenia spațiului de lucru, cât și a mâinilor, atunci când prepari mâncarea. Știu că te-ai săturat de acest îndemn, însă nu pot să nu-ți reamintesc că, înainte de a manipula orice aliment, este foarte important să te speli bine pe mâini cu apă și săpun.

 

 

De asemenea, dezinfectează toate suprafețele de lucru și toate ustensilele pe care urmează să le folosești. Știu că este o măsură de bun simț, dar nu strică niciodată să ne reamintim. Asta pentru că, dacă majoritatea microorganismelor sunt inofensive pentru noi, oamenii, există și microorganisme care ne pot îmbolnăvi. Iar acestea rămân de cele mai multe ori pe mâini, pe prosoapele de bucătărie și pe ustensilele pe care le folosim.

 

De aceea, o măsură foarte bună este să speli prosoapele de bucătărie la o temperatură de cel puțin 60°C. De asemenea, ai grijă să speli bine vasele după fiecare folosire.  

Nu în ultimul rând, cu riscul de a părea dură, recomand  stăpânilor şi iubitorilor de animale de companie să nu le permită acestora accesul în bucătărie.

 

  1. Separă alimentele gătite de cele crude

Mă refer în special la carne crudă (mai ales de pui) și fructe de mare. Ar fi bine dacă am folosi ustensile (cuțite, tocătoare) speciale pentru carnea crudă și fructele de mare. Ce vreau să spun cu asta? Să nu folosim același tocător și același cuțit și pentru a tranșa carnea și pentru a toca legumele, de exemplu. Recomandat ar fi să avem un tocător pentru carne crudă și unul pentru legume.

 

De asemenea, este indicat să păstrăm alimentele crude în recipiente separate, astfel încât ele să nu intre în contact cu mâncarea deja preparată. Vă recomand acest lucru  deoarece alimentele crude, și mai ales carnea de pui și fructele de mare, conțin de multe ori microorganisme care pot ajunge foarte ușor pe alimentele deja gătite sau pe legumele pe care le consumăm crude.

 

  1. Gătește la temperatura potrivită

Gătirea la temperatura potrivită omoară majoritatea microorganismelor periculoase. Studiile au arătat că gătirea mâncării la temperatura de 70°C este un indiciu că aceasta este sigură pentru consum.

Dacă este vorba despre supă sau mâncare înăbușită, te poți ghida după momentul în care ajunge la punctul de fierbere. Pentru carne, poți folosi un termometru.

 

 

  1. Păstrează alimentele în mediul potrivit

În primul rând, nu lăsa mâncarea gătită la temperatura camerei mai mult de 2 ore. Dacă este prea fierbinte și nu o poți introduce în frigider, umple chiuveta cu apă rece și scufundă oala cu mâncare. Schimbă apa de câteva ori și vei obține o răcire mai rapidă a mâncării. Dacă intenționezi să o consumi în aceeași zi și nu vrei să o mai pui la frigider, atunci păstreaz-o la cald sau reîncălzește-o la peste 60°C înainte de a o consuma.

 

Reglează-ți frigiderul la o temperatură sub 5°C, dar nu stoca alimentele pe o perioadă foarte lungă de timp.

De asemenea, nu dezgheța alimentele la temperatura camerei. Microorganismele se pot multiplica rapid dacă alimentele sunt păstrate la temperatura camerei. Ținându-le la temperaturi mai mici de 5°C sau peste 60°C, dezvoltarea microorganismelor este încetinită sau oprită.

 

  1. Reguli speciale pentru fructe și legume

Dacă până acum am vorbit mai mult despre produse animale, să ne concentrăm un pic atenția și asupra fructelor și legumelor. Ca orice nutriționist care a studiat ani de zile modul în care corpul uman este influențat de alimentație, te sfătuiesc să mănânci cât mai multe legume proaspete.

 

 

Singurul aspect la care ar trebui să fii atent este să le speli foarte bine. Poți folosi fie o soluție salină cu o concentrație de 10% (adică o parte sare și 9 părți apă), fie o soluție cu bicarbonat de sodiu (1 lingură de bicarbonat de sodiu la 1,5 litri de apă). Tot ce ai de făcut este să lași legumele sau fructele în această soluție aproximativ 15 minute. Metoda este foarte eficientă pentru a îndepărta mare parte din pesticide.

 

Dacă îți este teamă că te poți infecta cu noul tip de coronavirus din alimente, ar trebui să știi că probabilitatea ca acesta să rămână pe alimente și ambalajele alimentelor este foarte mică. În plus, dacă respecți toate măsurile de igienă prezentate mai sus, reduci considerabil din riscuri.

Cam atât am avut să-ți spun astăzi. Multă sănătate și ai grijă de tine!

 

*HoReCa – abreviere a cuvintelor Hotel/Restaurant/Cafenea, sector din industria hotelieră și a serviciilor alimentare. Se referă la spațiile de cazare și unitățile care servesc alimente și bauturi.