Incurajam oamenii sa ia decizii informate despre alcool

Contribuitorii nostri
  • Cabral Ibacka. Cu o cariera in televiziune de peste 15 ani, cu emisiuni acoperind multe zone de interes, de la stiri si emisiuni auto, pana la show-uri de divertisment si talk-show-uri, Cabral are o viziune ampla asupra societatii romanesti.

    Pe cabral.ro, blogul personal dar popular, Cabral isi exprima opiniile si coaguleaza in jurul lui un grup mare de oameni care au aceleasi opinii, asteptari si teluri: schimbarea in mai bine.

    Voluntar convins, Cabral sustine copiii si batranii cu probleme prin asociatia al carei membru fondator ii este, Zambet Si Suflet (www.zss.ro) dar sustine activ si se implica si in activitatile altor ONG-uri (Ovidiu Rom, Hospice Casa Sperantei, Salvati Copiii, etc.).

    Parte a proiectului Despre Alcool inca din faza de constructie, el este si unul dintre motoarele acestei campanii de responsabilizare. Iar contributia lui poate fi gasita aici.

     

  • Laura Vereha și Sebastian Secan, jurnaliști de profesie, călători în bascheți din pasiune, inițiatorii proiectului ,,Călător în Bascheți’’, unul dintre cele mai citite bloguri de travel din România. Noi vă arătăm România neștiută, uimitoare, cu locuri despre care n-ai bănui că sunt la noi în țară, precum și destinații de poveste din străinătate. Împreună, am ajuns în 45 de țări.Laura Vereha și Sebastian Secan, jurnaliști de profesie, călători în bascheți din pasiune, inițiatorii proiectului ,,Călător în Bascheți’’, unul dintre cele mai citite bloguri de travel din România. Noi vă arătăm România neștiută, uimitoare, cu locuri despre care n-ai bănui că sunt la noi în țară, precum și destinații de poveste din străinătate. Împreună, am ajuns în 45 de țări.

  • Cristian Lupsa este editorul Decat o Revista, un trimestrial care publica jurnalism narativ despre lumea in care traim. A terminat Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii din Universitatea din Bucuresti, iar apoi a facut un master la Missouri School in Journalism, in Statele Unite. Din 2007 a scris si editat pentru mai multe reviste; DoR s-a nascut in aprilie 2009 din dorinta de a avea un spatiu pentru povesti reale bine documentate, bine editate si bine impachetate. Uneori posteaza despre scris pe www.ascrie.org. S-a alaturat proiectului DespreAlcool.ro pentru ca lupta pentru echilibru in fata atator potentiale excese e unul dintre subiectele lui preferate.

  • Dana Rogoz Mamă, soţie, actriţă de film şi televiziune, designer, model, prezentatoare de televiziune şi, nu în ultimul rând, blogger de succes. Dana Rogoz a debutat ca actriţă la vârsta de numai 4 ani, în timpul primului ei turneu, la scurt timp înainte să înceapă să joace la TVR. La 9 ani a jucat în rolul Abramburicăi, care a făcut-o cunoscută în înteaga ţară.

  • Daniela Gheorghe este psiholog specializat in psihologia copilului, expert in domeniul promovarii, protectiei si monitorizarii drepturilor copilului.

    A absolvit Universitatea “Babes-Bolyai”, Facultatea de Psihologie si Stiintele Eucatiei, profilul Psihopedagogie Speciala la Cluj-Napoca, apoi a continuat studiile masterale la aceeasi universitate. Din 2001 incepe colaborarile cu diverse reviste pentru copii si tineri: „Bravo” si „Bravo Girl”, apoi revista „Mami”, „Psihologia azi”, „Parintii”, devenind si psiholog consultant pentru o serie de ziare, jurnale si emisiuni tv si radio.

  • Laura Ene, medic diabetolog şi nutritionist, fondatoare a Cardiometabolic Institute, co-fondatoare a Academiei de Nutriție „Sănătate, Te Iubesc!“, membră a Colegiului Medicilor din România, medic expert în cadrul clinicii KiloStop și coordonatoarea departamentului de diabet și nutriție din cadrul Spitalului de Chirurgie Cardiovasculară Monza din București.

  • Marjan Kukuneshoski, pe scurt Make. Barman, bar manager, bar trainer si consultant cu o experienta de aproape 11 ani in domeniul bartending-ului.
    Originardin Macedonia, a participat la numeroase competitii nationale si internationale de bartending, showmanship, prepararea cafelei, servirea vinurilor si speed service. Desemnat Barmanul anului in 2009, a reprezentat Romania la doua competitii internationale de preparare de cocktailuri. In plus, jurizeaza concursuri de profil si activeaza in Asociatia Barmanilor Profesionisti din Romania.

  • Mihai Găinuşă Binecunoscut realizator şi prezentator român de radio şi televiziune, Mihai Găinuşă a absolvit cursurile Şcolii Superioare de Jurnalism şi este licenţiat în presa scrisă la Facultatea de Jurnalism. Din 2001 până în 2004 a prezentat emisiunea TV „Cronica Cârcotaşilor” la Prima TV. De asemenea, Mihai Găinuşă a colaborat, ca editorialist, cu publicaţii precum Academia Caţavencu şi ProSport.

  • Am început să lucrez în presă acum 15 ani, aproape din întâmplare, la Iași, la Opinia studențească. Până atunci mă pregătisem să fiu laborant sau inginer, la alegere, în funcție de care dintre diplome mi s-ar fi părut la un moment dat mai interesantă. După o incursiune de câțiva ani în PR, am revenit în zona presei scrise la Maxim, Marie Claire și, acum, la Men’s Health. Ocazie cu care am găsit, în sfârșit, o utilitate lucrurilor pe care le-am învățat la liceul sanitar.

  • Mihai Jurca este blogger de travel, prezentator si realizator TV. Proiectul sau, MihaiJurca.ro, a fost premiat cu titlul de Best Travel Blog la ELLE Blogging Awards 2017. Blogul imbina ponturi de calatorie, impresii si povestiri din cele mai chic locuri ale Europei, precum si trasee care servesc ca sursa de inspiratie pentru o vacanta in stil mare.

  • Doctor in sociologie inca din 1974, activ in numeroase alte domenii de specializare generala precum cercetarea calitativa in sociologie, opinia publica, psihosociologia, identitatea culturala, comunicarea nonverbala,  sociologul Septimiu Chelcea  face o analiza detaliata a profilului tinerei generatii din Romania zilelor noastre, cu un studiu de caz pertinent axat pe modul in care este perceput controlul de catre tineri cand vine vorba de consumul de alcool.

  • Dr. Serban Damian este absolvent al Facultatii de Medicina Generala din cadrul Universitatii de Medicina si Farmacie “Carol Davila”, Bucuresti.

    Este nutritionist sportiv – si-a facut specializarea in acest domeniu intr-un program international organizat de catre Comitetul Olimpic International, dedicat medicilor, si condus de catre specialisti in nutritie din cele mai mari universitati ale lumii.

    A publicat doua carti de specialitate: Stretching, secretul flexibilitatii si Superfit. Esentialul in fitness si culturism.

    Este colaborator permanent al catorva publicatii si emisiuni de specialitate.

    In cadrul Centrului de nutritie Superfit, Dr. Serban Damian acorda consultanta nutritionala (scadere/crestere in greutate, ameliorarea performantelor sportive, recomandarea suplimentelor nutritive) si de antrenament, atat publicului larg, cat si companiilor private, sportivilor de performanta, echipelor sportive. (www.superfit.ro)

    Este alergator de maraton si presedintele Ro Club Maraton, cel mai mare club al alergatorilor amatori din Romania.

    Din 2007 scrie pe blogul www.nutritionist.info.ro

  • Shurubel Andrei Lăcătuş, zis şi Shurubel, face tot ce-i stă în putere să se facă auzit. Dimineţa radio, seara TV şi în timpul liber video blogging. Om de marketing şi glumeţ de succes, are un serial comic şi super popular numit 10lucruri, prezintă matinalul de la Radio 21, iar în weekend apare pe micile ecrane ca prezentator al emisiunii UTOPS, la UTV.

  • Simona Tache jurnalist, scenarist, femeie, prietenă, fiică, soră, soție, vecină,cetățean. Și soră medicală, pentru că, înainte de Facultatea de Litere,a absolvit Liceul Sanitar. A scris în publicații ca Tabu, Dilema, Playboy, Maxim, Cotidianul, Academia Cațavencu, Cațavencii, Unica, iar, în unele dintre ele, încă mai scrie. Mai scrie scenarii pentru televiziune și are un blog, simonatache.ro, pe care intră zilnic câteva mii de oameni, ca să zâmbească sau chiar să râdă de-a binelea.

  • Viorel Copolovici s-a pregatit toata scoala si tot liceul sa devina actor pentru ca el insusi si toti cei din jur erau convinsi ca asta e menirea lui. Asa ca a urmat o facultate de presa, Scoala Superioara de Jurnalistica, exact pentru a-si da seama ca drumul lui normal era in Marketing, pe care l-a practicat sub aproape toate declinarile lui vreme de vreo doisprezece ani. Intre timp a lucrat si pe un vas de croaziera, a produs si o emisiune la Realitatea TV sau a consiliat candidati in patru campanii electorale diferite. Toate astea, pentru a-si da seama ca misiunea lui e, de fapt, in bucatarie, careia i s-a dedicat exclusiv de mai bine de patru ani. Din aprilie 2010 până la sfârşitul anului trecut s-a ocupat  de propriul restaurant din Bucuresti, “Kopel’s”. Între timp s-a mutat în Brazilia, unde continuă să gătească şi să scrie despre asta şi nu numai.

  • Sunt jurnalist din 1990. Asta mi-am dorit să fac dintotdeauna şi fac asta (deja!) de peste 20 de ani – jurnalism, la ziare, la televiziuni, la radio, mai bine sau mai rău. M-a ferit Dumnezeu, dar şi educaţia de-acasă, să-mi ia celebritatea minţile. În televiziune, e o boală profesională comună. Ca jurnalist, prefer postura clasică, de observator, celei “moderne”, de vedetă. Sunt un demodat.

    În rest, unii spun despre mine că sunt un tip cu bun simţ (şi adaugă: “deci un inadaptat”). Uneori, când văd la ce ar trebui să mă “adaptez”, mă felicit pentru încăpăţânarea de fi a refuzat atâtea “oportunităţi” care au fluturat în jurul meu.

5 sfaturi pentru o nutritie echilibrata atunci cand lucram de acasa

Scris de Laura Ene
day-icon 25 March 2020

În această perioadă, cu toții trecem prin momente dificile. Încercăm pe cât posibil să ne ferim de noul coronavirus sau să ne pregătim organismul pentru o eventuală „întâlnire” cu virusul.

De curând, directorul general al Organizației Mondiale a Sănătății punea dieta sănătoasă pe primul loc în rândul lucrurilor pe care le avem de făcut fiecare dintre noi pentru a ne proteja în acest context.

 

Dar, cum mulți dintre noi lucrează de acasă, acest lucru pare deodată mai dificil de pus în practică decât înainte. Asta deoarece suntem mai predispuși decât oricând să mâncăm emoțional. Și nu orice, ci tocmai alimente care sunt bune la gust, ne creează un confort psihic pe moment, dar de cele mai multe ori nu ne ajută deloc organismul să funcționeze corect.

 

De aceea, vreau să-ți ofer câteva sfaturi testate pe care să le aplici și tu atunci când lucrezi de acasă:

1.     Cumpără inteligent

Lista de cumpărături este poate mai importantă acum decât oricând. Așa că fă-ți timp și realizează o listă completă, cu alimente care să-ți ajute organismul. Nu merge la cumpărături în fiecare zi, ci limitează-te la 1-2 cumpărături pe săptămână.

 

 

Ce să pui pe listă:

  • Legume proaspete sau congelate;
  • Legume cu frunze verzi (urzici – le-am văzut inclusiv în supermarket, spanac, salată etc.);
  • Fructe proaspete sau congelate;
  • Pește și carne;
  • Ouă;
  • Brânzeturi și lactate parțial degresate.

Ce să nu pui pe listă:

  • Făină și mălai în exces;
  • Conserve (alege mai degrabă legume sau carne congelată);
  • Ciocolățele, biscuiței, covrigei sau alte ronțăieli „la pungă”.

Este foarte important ce alegi să cumperi, pentru că tot ce vei avea în casă vei și consuma. Și, cum ai nevoie mai mult decât oricând de alimente bogate în nutrienți, scoate de pe listă tot ce înseamnă calorii goale (băuturi carbogazoase, produse de patiserie, prăjituri), care nu îți ajută organismul, ba, dimpotrivă, mai mult îl slăbesc.

 

2.     Mănâncă sănătos și echilibrat

Chiar dacă lucrezi de acasă, este important să îți păstrezi rutina alimentară. Respectă mesele principale ale zilei și fă-le cât mai echilibrate.

Farfuria de mic-dejun

  • ½ ENERGIE = pe care o iei din CARBOHIDRAŢI complecşi (glucide cu absorbţie lentă) – adică din pâine sau cereale integrale ori leguminoase – şi rapizi – fructe proaspete sau uscate;
  • ½ SAȚIETATE = adică PROTEINE de calitate sărace în grăsimi saturate – carne, peşte, ou, produse lactate cu un conţinut redus de grăsimi, seminţe, fructe oleaginoase;
  • FIBRE, VITAMINE, MINERALE = alimente „vii” – adică legume proaspete crude, care prin fibrele pe care le conţin împiedică absorbţia grăsimilor din alimentele de origine animală şi scad indicele glicemic al carbohidraţilor, ceea ce prelungeşte senzaţia de saţietate.

Farfuria de prânz

  • ¼ SAȚIETATE = PROTEINELE slabe vor fi prima alegere la această masă – carne, peşte, brânzeturi, ou;
  • ¼ ENERGIE = CARBOHIDRAŢI complecşi – amidon, făinoase, cereale integrale, leguminoase, boabe și legume cu 20% glucide;
  • ½ FIBRE, VITAMINE, MINERALE = LEGUME cu 5-10 % glucide vor fi prezente din plin sub formă crudă sau gătită, cât mai multe şi mai colorate, astfel încât să ocupe jumătate de farfurie ca volum.

Farfuria de cină

  • ½ SAŢIETATE = Proteine de calitate sărace în grăsimi saturate – carne, peşte, ou, produse lactate cu un conţinut redus de grăsimi;
  • ½ FIBRE, VITAMINE, MINERALE = legume fără amidon (5% glucide).

 

Profită de faptul că stai acasă și ia ultima masă înainte de ora 18:00. Te va ajuta să te menții suplu(ă) și sănătos/sănătoasă.

 

Probabil că acum să fii suplu(ă) este ultimul lucru la care te gândești. Nu uita însă că acele kilograme în plus slăbesc imunitatea. Așa că păstrează-ți o greutate optimă.

 

3.     Mănâncă doar așezat la masă, după ce te-ai spălat pe mâini

Măsurile pe care autoritățile din toată lumea ne recomandă să le respectăm în această perioadă pot fi un element care să te ajute să eviți ronțăitul. Ce vreau să spun cu asta?

 

De fiecare dată când vrei să mănânci, spală-te mai întâi pe mâini cu apă și săpun. Mergi apoi în bucătărie și mănâncă așezat la masă, din farfurie, cu lingura sau furculița. Nu în fața laptopului, a televizorului sau butonând telefonul. Creierul tău are și el nevoie să „mănânce”. Adică să vadă mâncarea, să o miroasă, să-i simtă textura, ca să-i dea stomacului semnalul că a primit suficient și s-a săturat.

Făcând toate aceste lucruri vei evita ronțăitul, poate cel mai periculos obicei în această perioadă.

 

De ce spun asta?

Pentru că aproape nimeni nu ronțăie legume crude (morcovi, țelină, castraveți), ci bomboane, ciocolată, napolitane, biscuiți, covrigei, alune sau semințe prăjite și alte lucruri „din pungă”.

 

Nu numai că te vor îngrășa, dar nici nu îți vor aduce niciun fel de nutrient. Chiar și alunele și semințele își pierd proprietățile prin prăjire. Așa că, dacă vrei să le consumi, consumă-le crude. Și ai grijă la cantitate. Nu depăși un căuș, pentru că au foarte multe calorii. Dacă îți aduci aminte, una dintre regulile ca să rămâi sănătos era să-ți menții o greutate normală.

 

4.     Ia-ți 5 minute de pauză la fiecare 30 minute de activitate intelectuală

Atunci când lucrezi de acasă inevitabil devii mai sedentar. Așa că nu sta foarte mult timp așezat pe scaun, în fața laptopului. Tot OMS ne recomandă în această perioadă să ne luăm câte 5 minute de pauză la fiecare 30 de minute de activitate intelectuală.

Ridică-te de pe scaun, deschide fereastra și fă câteva exerciții, întinde-te și respira adânc.

 

5.     Fă-ți timp pentru lucrurile care îți fac plăcere

Profită de timpul liber! Dar nu ca să verifici știrile din 5 în 5 minute sau să mănânci ciocolată.

Ci să citești, să vezi un film, să asculți muzică sau de ce nu, să dansezi.

 

 

Poate fi un moment bun să-ți faci curat prin dulap și să-ți inventariezi hainele. Sau poate să le probezi cu gândul la momentele în care vom ieși din nou din casă și ne vom bucura de viață.

Fă-ți un ceai aromat care să te binedispună și visează cu ochii deschiși la momentele fericite. Ele vor reveni cu siguranță. Acum însă avem nevoie de un pic de răbdare. Cu noi și cu ceilalți. Avem nevoie să ne oprim un pic pentru a putea merge mai departe.

 

Sper să te ajute sfaturile mele și să reușești să le pui în practică, pentru că este cel mai bun moment să ai grijă de tine și de sănătatea ta. Astfel, protejându-te pe tine, ai grijă și de ceilalți.