Incurajam oamenii sa ia decizii informate despre alcool

Contribuitorii nostri
  • Cabral Ibacka. Cu o cariera in televiziune de peste 15 ani, cu emisiuni acoperind multe zone de interes, de la stiri si emisiuni auto, pana la show-uri de divertisment si talk-show-uri, Cabral are o viziune ampla asupra societatii romanesti.

    Pe cabral.ro, blogul personal dar popular, Cabral isi exprima opiniile si coaguleaza in jurul lui un grup mare de oameni care au aceleasi opinii, asteptari si teluri: schimbarea in mai bine.

    Voluntar convins, Cabral sustine copiii si batranii cu probleme prin asociatia al carei membru fondator ii este, Zambet Si Suflet (www.zss.ro) dar sustine activ si se implica si in activitatile altor ONG-uri (Ovidiu Rom, Hospice Casa Sperantei, Salvati Copiii, etc.).

    Parte a proiectului Despre Alcool inca din faza de constructie, el este si unul dintre motoarele acestei campanii de responsabilizare. Iar contributia lui poate fi gasita aici.

     

  • Laura Vereha și Sebastian Secan, jurnaliști de profesie, călători în bascheți din pasiune, inițiatorii proiectului ,,Călător în Bascheți’’, unul dintre cele mai citite bloguri de travel din România. Noi vă arătăm România neștiută, uimitoare, cu locuri despre care n-ai bănui că sunt la noi în țară, precum și destinații de poveste din străinătate. Împreună, am ajuns în 45 de țări.Laura Vereha și Sebastian Secan, jurnaliști de profesie, călători în bascheți din pasiune, inițiatorii proiectului ,,Călător în Bascheți’’, unul dintre cele mai citite bloguri de travel din România. Noi vă arătăm România neștiută, uimitoare, cu locuri despre care n-ai bănui că sunt la noi în țară, precum și destinații de poveste din străinătate. Împreună, am ajuns în 45 de țări.

  • Cristian Lupsa este editorul Decat o Revista, un trimestrial care publica jurnalism narativ despre lumea in care traim. A terminat Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii din Universitatea din Bucuresti, iar apoi a facut un master la Missouri School in Journalism, in Statele Unite. Din 2007 a scris si editat pentru mai multe reviste; DoR s-a nascut in aprilie 2009 din dorinta de a avea un spatiu pentru povesti reale bine documentate, bine editate si bine impachetate. Uneori posteaza despre scris pe www.ascrie.org. S-a alaturat proiectului DespreAlcool.ro pentru ca lupta pentru echilibru in fata atator potentiale excese e unul dintre subiectele lui preferate.

  • Dana Rogoz Mamă, soţie, actriţă de film şi televiziune, designer, model, prezentatoare de televiziune şi, nu în ultimul rând, blogger de succes. Dana Rogoz a debutat ca actriţă la vârsta de numai 4 ani, în timpul primului ei turneu, la scurt timp înainte să înceapă să joace la TVR. La 9 ani a jucat în rolul Abramburicăi, care a făcut-o cunoscută în înteaga ţară.

  • Daniela Gheorghe este psiholog specializat in psihologia copilului, expert in domeniul promovarii, protectiei si monitorizarii drepturilor copilului.

    A absolvit Universitatea “Babes-Bolyai”, Facultatea de Psihologie si Stiintele Eucatiei, profilul Psihopedagogie Speciala la Cluj-Napoca, apoi a continuat studiile masterale la aceeasi universitate. Din 2001 incepe colaborarile cu diverse reviste pentru copii si tineri: „Bravo” si „Bravo Girl”, apoi revista „Mami”, „Psihologia azi”, „Parintii”, devenind si psiholog consultant pentru o serie de ziare, jurnale si emisiuni tv si radio.

  • Laura Ene, medic diabetolog şi nutritionist, fondatoare a Cardiometabolic Institute, co-fondatoare a Academiei de Nutriție „Sănătate, Te Iubesc!“, membră a Colegiului Medicilor din România, medic expert în cadrul clinicii KiloStop și coordonatoarea departamentului de diabet și nutriție din cadrul Spitalului de Chirurgie Cardiovasculară Monza din București.

  • Marjan Kukuneshoski, pe scurt Make. Barman, bar manager, bar trainer si consultant cu o experienta de aproape 11 ani in domeniul bartending-ului.
    Originardin Macedonia, a participat la numeroase competitii nationale si internationale de bartending, showmanship, prepararea cafelei, servirea vinurilor si speed service. Desemnat Barmanul anului in 2009, a reprezentat Romania la doua competitii internationale de preparare de cocktailuri. In plus, jurizeaza concursuri de profil si activeaza in Asociatia Barmanilor Profesionisti din Romania.

  • Mihai Găinuşă Binecunoscut realizator şi prezentator român de radio şi televiziune, Mihai Găinuşă a absolvit cursurile Şcolii Superioare de Jurnalism şi este licenţiat în presa scrisă la Facultatea de Jurnalism. Din 2001 până în 2004 a prezentat emisiunea TV „Cronica Cârcotaşilor” la Prima TV. De asemenea, Mihai Găinuşă a colaborat, ca editorialist, cu publicaţii precum Academia Caţavencu şi ProSport.

  • Am început să lucrez în presă acum 15 ani, aproape din întâmplare, la Iași, la Opinia studențească. Până atunci mă pregătisem să fiu laborant sau inginer, la alegere, în funcție de care dintre diplome mi s-ar fi părut la un moment dat mai interesantă. După o incursiune de câțiva ani în PR, am revenit în zona presei scrise la Maxim, Marie Claire și, acum, la Men’s Health. Ocazie cu care am găsit, în sfârșit, o utilitate lucrurilor pe care le-am învățat la liceul sanitar.

  • Mihai Jurca este blogger de travel, prezentator si realizator TV. Proiectul sau, MihaiJurca.ro, a fost premiat cu titlul de Best Travel Blog la ELLE Blogging Awards 2017. Blogul imbina ponturi de calatorie, impresii si povestiri din cele mai chic locuri ale Europei, precum si trasee care servesc ca sursa de inspiratie pentru o vacanta in stil mare.

  • Doctor in sociologie inca din 1974, activ in numeroase alte domenii de specializare generala precum cercetarea calitativa in sociologie, opinia publica, psihosociologia, identitatea culturala, comunicarea nonverbala,  sociologul Septimiu Chelcea  face o analiza detaliata a profilului tinerei generatii din Romania zilelor noastre, cu un studiu de caz pertinent axat pe modul in care este perceput controlul de catre tineri cand vine vorba de consumul de alcool.

  • Dr. Serban Damian este absolvent al Facultatii de Medicina Generala din cadrul Universitatii de Medicina si Farmacie “Carol Davila”, Bucuresti.

    Este nutritionist sportiv – si-a facut specializarea in acest domeniu intr-un program international organizat de catre Comitetul Olimpic International, dedicat medicilor, si condus de catre specialisti in nutritie din cele mai mari universitati ale lumii.

    A publicat doua carti de specialitate: Stretching, secretul flexibilitatii si Superfit. Esentialul in fitness si culturism.

    Este colaborator permanent al catorva publicatii si emisiuni de specialitate.

    In cadrul Centrului de nutritie Superfit, Dr. Serban Damian acorda consultanta nutritionala (scadere/crestere in greutate, ameliorarea performantelor sportive, recomandarea suplimentelor nutritive) si de antrenament, atat publicului larg, cat si companiilor private, sportivilor de performanta, echipelor sportive. (www.superfit.ro)

    Este alergator de maraton si presedintele Ro Club Maraton, cel mai mare club al alergatorilor amatori din Romania.

    Din 2007 scrie pe blogul www.nutritionist.info.ro

  • Shurubel Andrei Lăcătuş, zis şi Shurubel, face tot ce-i stă în putere să se facă auzit. Dimineţa radio, seara TV şi în timpul liber video blogging. Om de marketing şi glumeţ de succes, are un serial comic şi super popular numit 10lucruri, prezintă matinalul de la Radio 21, iar în weekend apare pe micile ecrane ca prezentator al emisiunii UTOPS, la UTV.

  • Simona Tache jurnalist, scenarist, femeie, prietenă, fiică, soră, soție, vecină,cetățean. Și soră medicală, pentru că, înainte de Facultatea de Litere,a absolvit Liceul Sanitar. A scris în publicații ca Tabu, Dilema, Playboy, Maxim, Cotidianul, Academia Cațavencu, Cațavencii, Unica, iar, în unele dintre ele, încă mai scrie. Mai scrie scenarii pentru televiziune și are un blog, simonatache.ro, pe care intră zilnic câteva mii de oameni, ca să zâmbească sau chiar să râdă de-a binelea.

  • Viorel Copolovici s-a pregatit toata scoala si tot liceul sa devina actor pentru ca el insusi si toti cei din jur erau convinsi ca asta e menirea lui. Asa ca a urmat o facultate de presa, Scoala Superioara de Jurnalistica, exact pentru a-si da seama ca drumul lui normal era in Marketing, pe care l-a practicat sub aproape toate declinarile lui vreme de vreo doisprezece ani. Intre timp a lucrat si pe un vas de croaziera, a produs si o emisiune la Realitatea TV sau a consiliat candidati in patru campanii electorale diferite. Toate astea, pentru a-si da seama ca misiunea lui e, de fapt, in bucatarie, careia i s-a dedicat exclusiv de mai bine de patru ani. Din aprilie 2010 până la sfârşitul anului trecut s-a ocupat  de propriul restaurant din Bucuresti, “Kopel’s”. Între timp s-a mutat în Brazilia, unde continuă să gătească şi să scrie despre asta şi nu numai.

  • Sunt jurnalist din 1990. Asta mi-am dorit să fac dintotdeauna şi fac asta (deja!) de peste 20 de ani – jurnalism, la ziare, la televiziuni, la radio, mai bine sau mai rău. M-a ferit Dumnezeu, dar şi educaţia de-acasă, să-mi ia celebritatea minţile. În televiziune, e o boală profesională comună. Ca jurnalist, prefer postura clasică, de observator, celei “moderne”, de vedetă. Sunt un demodat.

    În rest, unii spun despre mine că sunt un tip cu bun simţ (şi adaugă: “deci un inadaptat”). Uneori, când văd la ce ar trebui să mă “adaptez”, mă felicit pentru încăpăţânarea de fi a refuzat atâtea “oportunităţi” care au fluturat în jurul meu.

Cum ne mentinem nivelul colesterolului sub control

Scris de Laura Ene
day-icon 5 April 2021

 

Deși numele de colesterol ne duce cu gândul inevitabil la bolile cardiovasculare, el este departe de a fi inamicul nostru numărul unu. Corpul nostru are nevoie de colesterol (care nu este altceva decât o grăsime) pentru a fabrica membranele celulelor, hormoni precum testosteron și estrogen sau acizi biliari necesari pentru digerarea și absorbția grăsimilor și vitaminei D. Colesterolul este atât de necesar organismului, încât ficatul îl fabrică el însuși.

 

Așadar, colesterolul nu este rău în sine, ci devine rău atunci când atinge valori prea mari în sânge.

 

Colesterolul este transportat din și către celule cu ajutorul unor molecule numite lipoproteine. Acestea sunt de două feluri: lipoproteine cu densitate mare (HDL) și lipoproteine cu densitate mică (LDL).

 

Lipoproteinele cu densitate mică (LDL) transportă colesterolul către țesuturi, în principal prin sistemul arterial. Acesta este considerat colesterol „rău” deoarece depozitează excesul de colesterol pe pereții arterelor, ceea ce duce pe termen lung la întărirea vaselor de sânge și la apariția bolilor cardiovasculare.

 

Uneori, din aceste depozite se desprind bucăți care blochează vasele de sânge, ducând la infarct.

 

Lipoproteinele cu densitate mare (HDL) au rolul de a aduce colesterolul din diferite părți ale organismului spre ficat, pentru a fi metabolizat și eliminat, și de a împiedica depunerea acestuia în pereții vaselor de sânge. Astfel, rolul pozitiv al colesterolului HDL constă în faptul că elimină excesul de colesterol din artere .

 

Poți să afli care sunt concentrațiile de colesterol bun și rău din corpul tău printr-o analiză de sânge – așa-numitul profil lipidic.

 

Ce factori influențează valorile colesterolului

 

De cele mai multe ori, vinovată este dieta bogată în grăsimi saturate, grăsimi trans (hidrogenate) și carbohidrați rafinați. Există, însă, și o componentă genetică ce se face vinovată de un colesterol mărit, după cum există și medicamente care pot crește colesterolul.

 

Cum ne scădem valorile colesterolului

 

Indiferent de situație, dacă ai colesterolul „rău” mărit, iată ce măsuri poți lua ca să îl scazi sau să-l ții sub control:

 

  1. Alege o dietă sănătoasă

Evită grăsimile saturate și pe cele hidrogenate (trans) și alege, în schimb, grăsimi bune (mono și polinesaturate). Adică evită carnea grasă, cârnații, mezelurile, untul, smântâna și brânzeturile grase, produsele de patiserie ori biscuiții și prăjiturile, precum și alimentele care conțin ulei de cocos și de palmier.

 

De asemenea, consumă cafea preparată la filtru. Sau, dacă îți place cafeaua la ibric, după ce ai preparat-o, trece-o printr-un filtru înainte de a o consuma. În acest fel, colesterolul pe care îl conține rămâne pe filtru și nu ajunge în corpul tău.

 

Mănâncă pește gras (precum macroul sau somonul), cereale integrale, oleaginoase crude, fructe și multe legume. Fibrele solubile ajută și ele la scăderea colesterolului „rău”. Acestea se găsesc în fructe și în cereale, precum orzul, ovăzul și orezul.

 

Cu alte cuvinte, adoptă o dietă mediteraneană.

 

  1. Fă mișcare

Mișcarea ajută la creșterea valorii HDL, adică a colesterolului „bun”. Încearcă diverse tipuri de mișcare și găsește ceva care să-ți facă plăcere: mers pe jos în ritm alert, înot, drumeție, mers pe bicicletă etc.

 

Important este să faci cel puțin 30 de minute de mișcare pe zi. Te ajută nu numai să-ți scazi colesterolul, ci și să-ți accelerezi metabolismul și să fii mai sănătos în general.

 

  1. Slăbește, dacă ai kilograme în plus

Din păcate, kilogramele în plus nu ne afectează doar din punct de vedere estetic, ci, de cele mai multe ori, au un impact negativ asupra sănătății noastre. În acest caz, obezitatea crește riscul de a avea un colesterol mare.

 

Așa că ai grijă de greutatea ta!

 

  1. Lasă-te de fumat

Dacă ai colesterolul mare, ar fi bine să renunți la fumat. Fumatul afectează pereții vasculari, favorizând depozitarea de colesterol „rău”. De asemenea, fumatul scade nivelul colesterolului „bun” din sânge.

 

  1. Consumă alcool cu moderație

Evită să bei mai mult de 2 porții de alcool pe zi dacă ești bărbat și una dacă ești femeie. Porția de alcool este echivalentă cu 10-15 g de alcool etilic, ceea ce înseamnă, de exemplu, o bere la 330 ml.

 

Alcoolul în exces crește colesterolul rău.

 

  1. Ține-ți glicemia sub control

Glicemiile crescute contribuie la creșterea nivelului de colesterol „rău” și scad nivelul colesterolului „bun”. Glicemiile crescute afectează și pereții arterelor.

 

Produsele care conţin cantităţi mari de carbohidraţi simpli (pâinea albă, dulciurile, produsele de patiserie, biscuiţii săraţi, covrigeii etc.) ar trebui eliminate din dietă sau, cel puțin, consumate rar.

 

  1. Gestionează-ți stresul

Stresul ne afectează organismul atât prin obiceiurile nesănătoase pe care le putem dezvolta pentru a-i face față, cât și prin acțiunea hormonilor asociați lui.

 

Ați observat că în momentele tensionate mulți dintre noi consumăm fie alimente grase, fie dulci? Se numește mâncat emoțional și este o modalitate prin care încercăm să facem față situațiilor stresante.

 

De asemenea, hormonii de stres (adrenalina și cortizolul) favorizează producerea de colesterol de către ficat.

 

Prin urmare, tehnicile de management al stresului sunt mai mult decât binevenite. Este utopic să ne gândim că vom putea trăi vreodată fără stres. Important este modul în care îi facem față și cât de mult ne afectează el pe termen lung.

 

Există, însă, și situații în care nivelul colesterolului „rău” este mare și ne amenință grav sănătatea. Atunci, medicul poate decide că cea mai bună soluție este să urmezi un tratament specific. Orice valoare crescută a colesterolului „rău” peste 100 mg/dl necesită o discuție cu medicul tău.

 

Sper să-ți fie utile sfaturile mele! Îți urez o primăvară „mediteraneană” și plină de mișcare! ☺