Incurajam oamenii sa ia decizii informate despre alcool

Contribuitorii nostri
  • Cabral Ibacka. Cu o cariera in televiziune de peste 15 ani, cu emisiuni acoperind multe zone de interes, de la stiri si emisiuni auto, pana la show-uri de divertisment si talk-show-uri, Cabral are o viziune ampla asupra societatii romanesti.

    Pe cabral.ro, blogul personal dar popular, Cabral isi exprima opiniile si coaguleaza in jurul lui un grup mare de oameni care au aceleasi opinii, asteptari si teluri: schimbarea in mai bine.

    Voluntar convins, Cabral sustine copiii si batranii cu probleme prin asociatia al carei membru fondator ii este, Zambet Si Suflet (www.zss.ro) dar sustine activ si se implica si in activitatile altor ONG-uri (Ovidiu Rom, Hospice Casa Sperantei, Salvati Copiii, etc.).

    Parte a proiectului Despre Alcool inca din faza de constructie, el este si unul dintre motoarele acestei campanii de responsabilizare. Iar contributia lui poate fi gasita aici.

     

  • Cristian Lupsa este editorul Decat o Revista, un trimestrial care publica jurnalism narativ despre lumea in care traim. A terminat Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii din Universitatea din Bucuresti, iar apoi a facut un master la Missouri School in Journalism, in Statele Unite. Din 2007 a scris si editat pentru mai multe reviste; DoR s-a nascut in aprilie 2009 din dorinta de a avea un spatiu pentru povesti reale bine documentate, bine editate si bine impachetate. Uneori posteaza despre scris pe www.ascrie.org. S-a alaturat proiectului DespreAlcool.ro pentru ca lupta pentru echilibru in fata atator potentiale excese e unul dintre subiectele lui preferate.

  • Dana Rogoz Mamă, soţie, actriţă de film şi televiziune, designer, model, prezentatoare de televiziune şi, nu în ultimul rând, blogger de succes. Dana Rogoz a debutat ca actriţă la vârsta de numai 4 ani, în timpul primului ei turneu, la scurt timp înainte să înceapă să joace la TVR. La 9 ani a jucat în rolul Abramburicăi, care a făcut-o cunoscută în înteaga ţară.

  • Daniela Gheorghe este psiholog specializat in psihologia copilului, expert in domeniul promovarii, protectiei si monitorizarii drepturilor copilului.

    A absolvit Universitatea “Babes-Bolyai”, Facultatea de Psihologie si Stiintele Eucatiei, profilul Psihopedagogie Speciala la Cluj-Napoca, apoi a continuat studiile masterale la aceeasi universitate. Din 2001 incepe colaborarile cu diverse reviste pentru copii si tineri: „Bravo” si „Bravo Girl”, apoi revista „Mami”, „Psihologia azi”, „Parintii”, devenind si psiholog consultant pentru o serie de ziare, jurnale si emisiuni tv si radio.

  • Laura Ene, medic diabetolog şi nutritionist, fondatoare a Cardiometabolic Institute, co-fondatoare a Academiei de Nutriție „Sănătate, Te Iubesc!“, membră a Colegiului Medicilor din România, medic expert în cadrul clinicii KiloStop și coordonatoarea departamentului de diabet și nutriție din cadrul Spitalului de Chirurgie Cardiovasculară Monza din București.

  • Marjan Kukuneshoski, pe scurt Make. Barman, bar manager, bar trainer si consultant cu o experienta de aproape 11 ani in domeniul bartending-ului.
    Originardin Macedonia, a participat la numeroase competitii nationale si internationale de bartending, showmanship, prepararea cafelei, servirea vinurilor si speed service. Desemnat Barmanul anului in 2009, a reprezentat Romania la doua competitii internationale de preparare de cocktailuri. In plus, jurizeaza concursuri de profil si activeaza in Asociatia Barmanilor Profesionisti din Romania.

  • Mihai Găinuşă Binecunoscut realizator şi prezentator român de radio şi televiziune, Mihai Găinuşă a absolvit cursurile Şcolii Superioare de Jurnalism şi este licenţiat în presa scrisă la Facultatea de Jurnalism. Din 2001 până în 2004 a prezentat emisiunea TV „Cronica Cârcotaşilor” la Prima TV. De asemenea, Mihai Găinuşă a colaborat, ca editorialist, cu publicaţii precum Academia Caţavencu şi ProSport.

  • Am început să lucrez în presă acum 15 ani, aproape din întâmplare, la Iași, la Opinia studențească. Până atunci mă pregătisem să fiu laborant sau inginer, la alegere, în funcție de care dintre diplome mi s-ar fi părut la un moment dat mai interesantă. După o incursiune de câțiva ani în PR, am revenit în zona presei scrise la Maxim, Marie Claire și, acum, la Men’s Health. Ocazie cu care am găsit, în sfârșit, o utilitate lucrurilor pe care le-am învățat la liceul sanitar.

  • Mihai Jurca este blogger de travel, prezentator si realizator TV. Proiectul sau, MihaiJurca.ro, a fost premiat cu titlul de Best Travel Blog la ELLE Blogging Awards 2017. Blogul imbina ponturi de calatorie, impresii si povestiri din cele mai chic locuri ale Europei, precum si trasee care servesc ca sursa de inspiratie pentru o vacanta in stil mare.

  • Doctor in sociologie inca din 1974, activ in numeroase alte domenii de specializare generala precum cercetarea calitativa in sociologie, opinia publica, psihosociologia, identitatea culturala, comunicarea nonverbala,  sociologul Septimiu Chelcea  face o analiza detaliata a profilului tinerei generatii din Romania zilelor noastre, cu un studiu de caz pertinent axat pe modul in care este perceput controlul de catre tineri cand vine vorba de consumul de alcool.

  • Dr. Serban Damian este absolvent al Facultatii de Medicina Generala din cadrul Universitatii de Medicina si Farmacie “Carol Davila”, Bucuresti.

    Este nutritionist sportiv – si-a facut specializarea in acest domeniu intr-un program international organizat de catre Comitetul Olimpic International, dedicat medicilor, si condus de catre specialisti in nutritie din cele mai mari universitati ale lumii.

    A publicat doua carti de specialitate: Stretching, secretul flexibilitatii si Superfit. Esentialul in fitness si culturism.

    Este colaborator permanent al catorva publicatii si emisiuni de specialitate.

    In cadrul Centrului de nutritie Superfit, Dr. Serban Damian acorda consultanta nutritionala (scadere/crestere in greutate, ameliorarea performantelor sportive, recomandarea suplimentelor nutritive) si de antrenament, atat publicului larg, cat si companiilor private, sportivilor de performanta, echipelor sportive. (www.superfit.ro)

    Este alergator de maraton si presedintele Ro Club Maraton, cel mai mare club al alergatorilor amatori din Romania.

    Din 2007 scrie pe blogul www.nutritionist.info.ro

  • Shurubel Andrei Lăcătuş, zis şi Shurubel, face tot ce-i stă în putere să se facă auzit. Dimineţa radio, seara TV şi în timpul liber video blogging. Om de marketing şi glumeţ de succes, are un serial comic şi super popular numit 10lucruri, prezintă matinalul de la Radio 21, iar în weekend apare pe micile ecrane ca prezentator al emisiunii UTOPS, la UTV.

  • Simona Tache jurnalist, scenarist, femeie, prietenă, fiică, soră, soție, vecină,cetățean. Și soră medicală, pentru că, înainte de Facultatea de Litere,a absolvit Liceul Sanitar. A scris în publicații ca Tabu, Dilema, Playboy, Maxim, Cotidianul, Academia Cațavencu, Cațavencii, Unica, iar, în unele dintre ele, încă mai scrie. Mai scrie scenarii pentru televiziune și are un blog, simonatache.ro, pe care intră zilnic câteva mii de oameni, ca să zâmbească sau chiar să râdă de-a binelea.

  • Viorel Copolovici s-a pregatit toata scoala si tot liceul sa devina actor pentru ca el insusi si toti cei din jur erau convinsi ca asta e menirea lui. Asa ca a urmat o facultate de presa, Scoala Superioara de Jurnalistica, exact pentru a-si da seama ca drumul lui normal era in Marketing, pe care l-a practicat sub aproape toate declinarile lui vreme de vreo doisprezece ani. Intre timp a lucrat si pe un vas de croaziera, a produs si o emisiune la Realitatea TV sau a consiliat candidati in patru campanii electorale diferite. Toate astea, pentru a-si da seama ca misiunea lui e, de fapt, in bucatarie, careia i s-a dedicat exclusiv de mai bine de patru ani. Din aprilie 2010 până la sfârşitul anului trecut s-a ocupat  de propriul restaurant din Bucuresti, “Kopel’s”. Între timp s-a mutat în Brazilia, unde continuă să gătească şi să scrie despre asta şi nu numai.

  • Sunt jurnalist din 1990. Asta mi-am dorit să fac dintotdeauna şi fac asta (deja!) de peste 20 de ani – jurnalism, la ziare, la televiziuni, la radio, mai bine sau mai rău. M-a ferit Dumnezeu, dar şi educaţia de-acasă, să-mi ia celebritatea minţile. În televiziune, e o boală profesională comună. Ca jurnalist, prefer postura clasică, de observator, celei “moderne”, de vedetă. Sunt un demodat.

    În rest, unii spun despre mine că sunt un tip cu bun simţ (şi adaugă: “deci un inadaptat”). Uneori, când văd la ce ar trebui să mă “adaptez”, mă felicit pentru încăpăţânarea de fi a refuzat atâtea “oportunităţi” care au fluturat în jurul meu.

Cum sa-ti cresti natural buna dispozitie

Scris de Laura Ene
day-icon 29 November 2019

Toamna și iarna mulți dintre noi se simt mai obosiți, mai triști și mai fără chef de viață. Scăderea temperaturilor și a duratei zilei, faptul că nu mai mâncăm atât de multe legume și fructe proaspete și, uneori, lipsa de mișcare contribuie la  starea  pe care o putem avea în această perioadă.

 

O atenție sporită la ce mâncăm poate fi o soluție pentru a nu ne mai simți atât de lipsiți de vlagă. Și despre asta vreau să-ți vorbesc astăzi. Așa că, iată câteva reguli de care poți ține cont pentru a-ți crește buna dispoziție.

 

  1. Hidratează-te

În primul rând, nu uita să bei apă! Chiar dacă nu mai este la fel de cald ca vara, corpul tot are nevoie de apă pentru a funcționa. Mai mult, deshidratarea îți provoacă oboseală. Unele studii arată chiar că o deshidratare de nivel mediu îți poate încetini metabolismul și îți stoarce organismul de energie.

 

 

Aportul zilnic necesar de apă este de 25 ml per kilogram corp. De exemplu, dacă ai 50 de kg, este recomandat să consumi 1250 ml de apă în fiecare zi.

 

  1. Consumă carbohidrați de calitate

Carbohidrații sunt combustibilul preferat al organismului. În plus, cresc nivelul de serotonină, responsabilă cu starea de bine.

Atenție însă la tipul de carbohidrați pe care îl consumi! Ferește-te de dulciuri sau cereale rafinate (fie că este vorba despre pâine albă, covrigi, merdenele, paste sau orez alb). Ele nu fac altceva decât să crească brusc nivelul zahărului din sânge, ceea ce determină o scădere la fel de bruscă. Iar aceste variații te fac să te simți obosit și cu o dispoziție schimbătoare.

Alege în schimb cereale integrale și leguminoase boabe cum ar fi mazăre, fasole, năut sau linte.

 

  1. Alege alimente bogate în magneziu

Magneziul joacă un rol important în transformarea glucidelor în energie. De aceea, lipsa magneziului te poate face să te simți lipsit de energie. Mai mult, el acționează ca un catalizator pentru neurotransmițătorii care reglează starea de spirit, cum ar fi serotonina.

 

 

Surse bogate în magneziu sunt:

  • Legumele cu frunze verzi (spanacul, broccoli, varza de Bruxelles, loboda, leurda, urzicile, kale și salata Romaine)
  • Pudra de cacao
  • Avocado
  • Semințele și nucile
  • Peștele gras (somonul și macroul în special)
  • Ierburile și mirodeniile (coriandrul, arpagicul, semințele de chimen, pătrunjelul, semințele de muștar, busuiocul și cuișoarele)

Mănâncă la gustare un căuș de semințe sau nuci crude. Fă-ți o cană de cacao din lapte și pudră de cacao pe care o poți îndulci cu o linguriță de sirop de agave sau miere. Adaugă mirodenii din belșug la toate mâncărurile.

 

  1. Consumă alimente bogate în seleniu

Studiile arată că există o legătură directă între seleniul din dietă și o incidență mai scăzută a anxietății, depresiei și oboselii.

Alimentele bogate în seleniu sunt fructele de mare, carnea, leguminoasele boabe, cerealele integrale și nucile de Brazilia.

Nu exagera însă cu seleniul, pentru că în cantitate mare este dăunător. Un căuș de nuci de Brazilia îți poate asigura doza zilnică necesară de seleniu.

 

  1. Fă mișcare

Mișcarea este cel mai natural și mai la îndemână antidepresiv. Chiar și o plimbare de 15 minute îți poate da energie și îți poate crește buna dispoziție.

Dacă vremea nu îți permite să faci mișcare în aer liber, încearcă să urci și să cobori scările din clădirea în care lucrezi, să te plimbi prin birou în timp ce vorbești la telefon, să faci curățenie prin casă ori să mergi la sală.

 

 

  1. Atenție la consumul de alcool

Nu în ultimul rând, mă văd nevoită să îți atrag atenția asupra consumului de alcool. În cazul în care te simți obosit sau deprimat, ai grijă să nu consumi alcool în exces.

Limitează-te la doza zilnică recomandată. Conform ghidurilor internaționale, aceasta înseamnă maximum 2 porții pe zi pentru bărbați și o porție pe zi în cazul femeilor. O porție înseamnă, de exemplu, 330 ml de bere blondă.

 

În încheiere, aș vrea să-ți mai spun doar atât: ai grijă de tine! Sănătatea este cea mai prețioasă comoară și totuși cel mai prost păzită și, ca atare, cel mai ușor de pierdut. De aceea, motto-ul meu preferat rămâne „Sănătate, te iubesc!”.