Incurajam oamenii sa ia decizii informate despre alcool

Contribuitorii nostri
  • Cabral Ibacka. Cu o cariera in televiziune de peste 15 ani, cu emisiuni acoperind multe zone de interes, de la stiri si emisiuni auto, pana la show-uri de divertisment si talk-show-uri, Cabral are o viziune ampla asupra societatii romanesti.

    Pe cabral.ro, blogul personal dar popular, Cabral isi exprima opiniile si coaguleaza in jurul lui un grup mare de oameni care au aceleasi opinii, asteptari si teluri: schimbarea in mai bine.

    Voluntar convins, Cabral sustine copiii si batranii cu probleme prin asociatia al carei membru fondator ii este, Zambet Si Suflet (www.zss.ro) dar sustine activ si se implica si in activitatile altor ONG-uri (Ovidiu Rom, Hospice Casa Sperantei, Salvati Copiii, etc.).

    Parte a proiectului Despre Alcool inca din faza de constructie, el este si unul dintre motoarele acestei campanii de responsabilizare. Iar contributia lui poate fi gasita aici.

     

  • Laura Vereha și Sebastian Secan, jurnaliști de profesie, călători în bascheți din pasiune, inițiatorii proiectului ,,Călător în Bascheți’’, unul dintre cele mai citite bloguri de travel din România. Noi vă arătăm România neștiută, uimitoare, cu locuri despre care n-ai bănui că sunt la noi în țară, precum și destinații de poveste din străinătate. Împreună, am ajuns în 45 de țări.Laura Vereha și Sebastian Secan, jurnaliști de profesie, călători în bascheți din pasiune, inițiatorii proiectului ,,Călător în Bascheți’’, unul dintre cele mai citite bloguri de travel din România. Noi vă arătăm România neștiută, uimitoare, cu locuri despre care n-ai bănui că sunt la noi în țară, precum și destinații de poveste din străinătate. Împreună, am ajuns în 45 de țări.

  • Cristian Lupsa este editorul Decat o Revista, un trimestrial care publica jurnalism narativ despre lumea in care traim. A terminat Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii din Universitatea din Bucuresti, iar apoi a facut un master la Missouri School in Journalism, in Statele Unite. Din 2007 a scris si editat pentru mai multe reviste; DoR s-a nascut in aprilie 2009 din dorinta de a avea un spatiu pentru povesti reale bine documentate, bine editate si bine impachetate. Uneori posteaza despre scris pe www.ascrie.org. S-a alaturat proiectului DespreAlcool.ro pentru ca lupta pentru echilibru in fata atator potentiale excese e unul dintre subiectele lui preferate.

  • Dana Rogoz Mamă, soţie, actriţă de film şi televiziune, designer, model, prezentatoare de televiziune şi, nu în ultimul rând, blogger de succes. Dana Rogoz a debutat ca actriţă la vârsta de numai 4 ani, în timpul primului ei turneu, la scurt timp înainte să înceapă să joace la TVR. La 9 ani a jucat în rolul Abramburicăi, care a făcut-o cunoscută în înteaga ţară.

  • Daniela Gheorghe este psiholog specializat in psihologia copilului, expert in domeniul promovarii, protectiei si monitorizarii drepturilor copilului.

    A absolvit Universitatea “Babes-Bolyai”, Facultatea de Psihologie si Stiintele Eucatiei, profilul Psihopedagogie Speciala la Cluj-Napoca, apoi a continuat studiile masterale la aceeasi universitate. Din 2001 incepe colaborarile cu diverse reviste pentru copii si tineri: „Bravo” si „Bravo Girl”, apoi revista „Mami”, „Psihologia azi”, „Parintii”, devenind si psiholog consultant pentru o serie de ziare, jurnale si emisiuni tv si radio.

  • Laura Ene, medic diabetolog şi nutritionist, fondatoare a Cardiometabolic Institute, co-fondatoare a Academiei de Nutriție „Sănătate, Te Iubesc!“, membră a Colegiului Medicilor din România, medic expert în cadrul clinicii KiloStop și coordonatoarea departamentului de diabet și nutriție din cadrul Spitalului de Chirurgie Cardiovasculară Monza din București.

  • Marjan Kukuneshoski, pe scurt Make. Barman, bar manager, bar trainer si consultant cu o experienta de aproape 11 ani in domeniul bartending-ului.
    Originardin Macedonia, a participat la numeroase competitii nationale si internationale de bartending, showmanship, prepararea cafelei, servirea vinurilor si speed service. Desemnat Barmanul anului in 2009, a reprezentat Romania la doua competitii internationale de preparare de cocktailuri. In plus, jurizeaza concursuri de profil si activeaza in Asociatia Barmanilor Profesionisti din Romania.

  • Mihai Găinuşă Binecunoscut realizator şi prezentator român de radio şi televiziune, Mihai Găinuşă a absolvit cursurile Şcolii Superioare de Jurnalism şi este licenţiat în presa scrisă la Facultatea de Jurnalism. Din 2001 până în 2004 a prezentat emisiunea TV „Cronica Cârcotaşilor” la Prima TV. De asemenea, Mihai Găinuşă a colaborat, ca editorialist, cu publicaţii precum Academia Caţavencu şi ProSport.

  • Am început să lucrez în presă acum 15 ani, aproape din întâmplare, la Iași, la Opinia studențească. Până atunci mă pregătisem să fiu laborant sau inginer, la alegere, în funcție de care dintre diplome mi s-ar fi părut la un moment dat mai interesantă. După o incursiune de câțiva ani în PR, am revenit în zona presei scrise la Maxim, Marie Claire și, acum, la Men’s Health. Ocazie cu care am găsit, în sfârșit, o utilitate lucrurilor pe care le-am învățat la liceul sanitar.

  • Mihai Jurca este blogger de travel, prezentator si realizator TV. Proiectul sau, MihaiJurca.ro, a fost premiat cu titlul de Best Travel Blog la ELLE Blogging Awards 2017. Blogul imbina ponturi de calatorie, impresii si povestiri din cele mai chic locuri ale Europei, precum si trasee care servesc ca sursa de inspiratie pentru o vacanta in stil mare.

  • Doctor in sociologie inca din 1974, activ in numeroase alte domenii de specializare generala precum cercetarea calitativa in sociologie, opinia publica, psihosociologia, identitatea culturala, comunicarea nonverbala,  sociologul Septimiu Chelcea  face o analiza detaliata a profilului tinerei generatii din Romania zilelor noastre, cu un studiu de caz pertinent axat pe modul in care este perceput controlul de catre tineri cand vine vorba de consumul de alcool.

  • Dr. Serban Damian este absolvent al Facultatii de Medicina Generala din cadrul Universitatii de Medicina si Farmacie “Carol Davila”, Bucuresti.

    Este nutritionist sportiv – si-a facut specializarea in acest domeniu intr-un program international organizat de catre Comitetul Olimpic International, dedicat medicilor, si condus de catre specialisti in nutritie din cele mai mari universitati ale lumii.

    A publicat doua carti de specialitate: Stretching, secretul flexibilitatii si Superfit. Esentialul in fitness si culturism.

    Este colaborator permanent al catorva publicatii si emisiuni de specialitate.

    In cadrul Centrului de nutritie Superfit, Dr. Serban Damian acorda consultanta nutritionala (scadere/crestere in greutate, ameliorarea performantelor sportive, recomandarea suplimentelor nutritive) si de antrenament, atat publicului larg, cat si companiilor private, sportivilor de performanta, echipelor sportive. (www.superfit.ro)

    Este alergator de maraton si presedintele Ro Club Maraton, cel mai mare club al alergatorilor amatori din Romania.

    Din 2007 scrie pe blogul www.nutritionist.info.ro

  • Shurubel Andrei Lăcătuş, zis şi Shurubel, face tot ce-i stă în putere să se facă auzit. Dimineţa radio, seara TV şi în timpul liber video blogging. Om de marketing şi glumeţ de succes, are un serial comic şi super popular numit 10lucruri, prezintă matinalul de la Radio 21, iar în weekend apare pe micile ecrane ca prezentator al emisiunii UTOPS, la UTV.

  • Simona Tache jurnalist, scenarist, femeie, prietenă, fiică, soră, soție, vecină,cetățean. Și soră medicală, pentru că, înainte de Facultatea de Litere,a absolvit Liceul Sanitar. A scris în publicații ca Tabu, Dilema, Playboy, Maxim, Cotidianul, Academia Cațavencu, Cațavencii, Unica, iar, în unele dintre ele, încă mai scrie. Mai scrie scenarii pentru televiziune și are un blog, simonatache.ro, pe care intră zilnic câteva mii de oameni, ca să zâmbească sau chiar să râdă de-a binelea.

  • Viorel Copolovici s-a pregatit toata scoala si tot liceul sa devina actor pentru ca el insusi si toti cei din jur erau convinsi ca asta e menirea lui. Asa ca a urmat o facultate de presa, Scoala Superioara de Jurnalistica, exact pentru a-si da seama ca drumul lui normal era in Marketing, pe care l-a practicat sub aproape toate declinarile lui vreme de vreo doisprezece ani. Intre timp a lucrat si pe un vas de croaziera, a produs si o emisiune la Realitatea TV sau a consiliat candidati in patru campanii electorale diferite. Toate astea, pentru a-si da seama ca misiunea lui e, de fapt, in bucatarie, careia i s-a dedicat exclusiv de mai bine de patru ani. Din aprilie 2010 până la sfârşitul anului trecut s-a ocupat  de propriul restaurant din Bucuresti, “Kopel’s”. Între timp s-a mutat în Brazilia, unde continuă să gătească şi să scrie despre asta şi nu numai.

  • Sunt jurnalist din 1990. Asta mi-am dorit să fac dintotdeauna şi fac asta (deja!) de peste 20 de ani – jurnalism, la ziare, la televiziuni, la radio, mai bine sau mai rău. M-a ferit Dumnezeu, dar şi educaţia de-acasă, să-mi ia celebritatea minţile. În televiziune, e o boală profesională comună. Ca jurnalist, prefer postura clasică, de observator, celei “moderne”, de vedetă. Sunt un demodat.

    În rest, unii spun despre mine că sunt un tip cu bun simţ (şi adaugă: “deci un inadaptat”). Uneori, când văd la ce ar trebui să mă “adaptez”, mă felicit pentru încăpăţânarea de fi a refuzat atâtea “oportunităţi” care au fluturat în jurul meu.

Dieta echilibrata, cheia unei imunitati puternice

Scris de Laura Ene
day-icon 2 February 2021

În sezonul rece sau în perioade precum cea pe care o traversăm noi acum (pandemia de COVID-19), oamenii caută alimente și suplimente care să le crească imunitatea. Totuși, sistemul nostru imunitar este complex și influențat de mai mulți factori, nu numai de ceea ce mâncăm. Și, mai ales, nu doar de un anumit aliment sau nutrient.

 

Cu toate acestea, un stil de viață sănătos, care include o dietă echilibrată, activitate fizică, managementul stresului și odihnă, poate ajuta organismul să lupte împotriva infecțiilor și bolilor.

 

 

Există o dietă pentru creșterea imunității?

 

Așa cum punctam mai sus, nu există alimente care să ofere de la sine o protecție specială. Fiecare etapă a răspunsului imun al corpului se bazează pe prezența mai multor micronutrienți. De exemplu, nutrienții care susțin creșterea și funcționarea celulelor sistemului imunitar sunt vitamina C, vitamina D, zincul, seleniu, fierul și proteinele.

 

Acești nutrienți se găsesc în numeroase alimente:

 

  • Vitamina C se găsește în legume precum pătrunjelul, broccoli și ardeii sau fructe precum coacăzele, pepenele galben, grapefruitul, kiwi, mango, papaya, zmeura, căpșunile și citricele.
  • Vitamina D se găsește în pește (păstrăv, somon, macrou, ton, sardine, hering), ou fiert sau ciuperci.
  • Zincul se găsește în fructe de mare, carne de vită și legume verzi.
  • Seleniu găsim în ton, scoici sau creveți.
  • Fierul se găsește din belșug în ficat, carne roșie sau legume cu frunze verzi (spanac, rucola urzici etc).
  • Proteine găsim atât în produsele de origine animală, cât și în leguminoase, semințe ori ciuperci.

 

Rolul microbiomului în funcționarea optimă a sistemului imunitar

 

Dietele sărace în nutrienți, care constau în principal în alimente procesate, ne pot afecta în mod negativ sistemul imunitar. Cercetările efectuate în ultima vreme arată că dieta occidentală (bogată în zahăr rafinat și carne roșie și săracă în legume și fructe) poate produce un dezechilibru al microbiomului, determinând o inflamație cronică a intestinelor, asociată cu o imunitate scăzută.

 

Microbiomul este ca o metropolă cu miliarde de locuitori (microorganisme). Ea există în interiorul nostru și rezidă în cea mai mare parte în intestin, jucând un rol cheie în funcționarea sistemului imunitar.

 

Ceea ce mâncăm determină tipul de microorganisme care trăiesc în intestinul nostru. Astfel, o dietă bogată în fibre și vegetale susține cel mai bine creșterea și menținerea bacteriilor bune din intestin.

 

Ca regulă generală, o dietă bogată în legume, fructe și cereale integrale susține microbiomul. Există, însă, două tipuri de alimente care ajută microbiomul în mod special: prebioticele și probioticele.

 

Prebioticele constituie hrana acestor bacterii bune din organism. Prin descompunerea lor se eliberează acizi grași cu lanț scurt, care stimulează activitatea celulelor sistemului imunitar. Prebioticele se găsesc în usturoi, ceapă, praz, sparanghel, anghinare, banane sau alge.

 

Pe de altă parte, probioticele conțin astfel de bacterii bune ce ne ajută sistemul imunitar. Probiotice se găsesc în chefir, iaurt sau murături.

 

7 sfaturi pentru un sistem imunitar sănătos și echilibrat

 

Chiar dacă nu avem până acum dovezi științifice care să facă o legătură directă între stilul de viață și îmbunătățirea funcției imunitare, nu înseamnă că acesta nu ne influențează deloc starea de sănătate. Cercetătorii explorează din ce în ce mai mult efectele dietei, ale activității fizice, ale stresului și altor factori asupra răspunsului imun. Până când vom avea însă niște rezultate de necontestat, strategiile de stil de viață sănătos sunt un mod eficient de a da o mână de ajutor sistemului nostru imunitar simplu, natural și fără efecte secundare.

 

  1. Adoptă o alimentație bogată în legume, fructe, proteine slabe și cereale integrale. Nu uita să bei suficientă apă. Dieta mediteraneană este o opțiune care include toate aceste tipuri de alimente.
  2. Renunță la fumat.
  3. Bea alcool în cantități moderate. Nu depăși doza zilnică recomandată: o porție pentru femei și două pentru bărbați. O porție este echivalentă cu 10-15 g de alcool etilic, ceea ce înseamnă, de exemplu, 330 ml de bere.
  4. Fă activitate fizică în mod regulat.
  5. Dormi 7-9 ore pe noapte. Încearcă să adormi și să te trezești la aproximativ aceleași ore.
  6. Gestionează-ți stresul. Încearcă să găsești strategii care să ți se potrivească ție și stilului tău de viață – fie că este vorba de antrenamente, de meditație ori rugăciune, de un hobby sau pur și simplu de discuții cu prietenii ori familia.
  7. Spală-te pe mâini în mod regulat: atunci când vii de afară, înainte și după ce mânânci, după folosirea toaletei, după ce tușești sau îți sufli nasul.