Incurajam oamenii sa ia decizii informate despre alcool

Contribuitorii nostri
  • Cabral Ibacka. Cu o cariera in televiziune de peste 15 ani, cu emisiuni acoperind multe zone de interes, de la stiri si emisiuni auto, pana la show-uri de divertisment si talk-show-uri, Cabral are o viziune ampla asupra societatii romanesti.

    Pe cabral.ro, blogul personal dar popular, Cabral isi exprima opiniile si coaguleaza in jurul lui un grup mare de oameni care au aceleasi opinii, asteptari si teluri: schimbarea in mai bine.

    Voluntar convins, Cabral sustine copiii si batranii cu probleme prin asociatia al carei membru fondator ii este, Zambet Si Suflet (www.zss.ro) dar sustine activ si se implica si in activitatile altor ONG-uri (Ovidiu Rom, Hospice Casa Sperantei, Salvati Copiii, etc.).

    Parte a proiectului Despre Alcool inca din faza de constructie, el este si unul dintre motoarele acestei campanii de responsabilizare. Iar contributia lui poate fi gasita aici.

     

  • Laura Vereha și Sebastian Secan, jurnaliști de profesie, călători în bascheți din pasiune, inițiatorii proiectului ,,Călător în Bascheți’’, unul dintre cele mai citite bloguri de travel din România. Noi vă arătăm România neștiută, uimitoare, cu locuri despre care n-ai bănui că sunt la noi în țară, precum și destinații de poveste din străinătate. Împreună, am ajuns în 45 de țări.Laura Vereha și Sebastian Secan, jurnaliști de profesie, călători în bascheți din pasiune, inițiatorii proiectului ,,Călător în Bascheți’’, unul dintre cele mai citite bloguri de travel din România. Noi vă arătăm România neștiută, uimitoare, cu locuri despre care n-ai bănui că sunt la noi în țară, precum și destinații de poveste din străinătate. Împreună, am ajuns în 45 de țări.

  • Cristian Lupsa este editorul Decat o Revista, un trimestrial care publica jurnalism narativ despre lumea in care traim. A terminat Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii din Universitatea din Bucuresti, iar apoi a facut un master la Missouri School in Journalism, in Statele Unite. Din 2007 a scris si editat pentru mai multe reviste; DoR s-a nascut in aprilie 2009 din dorinta de a avea un spatiu pentru povesti reale bine documentate, bine editate si bine impachetate. Uneori posteaza despre scris pe www.ascrie.org. S-a alaturat proiectului DespreAlcool.ro pentru ca lupta pentru echilibru in fata atator potentiale excese e unul dintre subiectele lui preferate.

  • Dana Rogoz Mamă, soţie, actriţă de film şi televiziune, designer, model, prezentatoare de televiziune şi, nu în ultimul rând, blogger de succes. Dana Rogoz a debutat ca actriţă la vârsta de numai 4 ani, în timpul primului ei turneu, la scurt timp înainte să înceapă să joace la TVR. La 9 ani a jucat în rolul Abramburicăi, care a făcut-o cunoscută în înteaga ţară.

  • Daniela Gheorghe este psiholog specializat in psihologia copilului, expert in domeniul promovarii, protectiei si monitorizarii drepturilor copilului.

    A absolvit Universitatea “Babes-Bolyai”, Facultatea de Psihologie si Stiintele Eucatiei, profilul Psihopedagogie Speciala la Cluj-Napoca, apoi a continuat studiile masterale la aceeasi universitate. Din 2001 incepe colaborarile cu diverse reviste pentru copii si tineri: „Bravo” si „Bravo Girl”, apoi revista „Mami”, „Psihologia azi”, „Parintii”, devenind si psiholog consultant pentru o serie de ziare, jurnale si emisiuni tv si radio.

  • Laura Ene, medic diabetolog şi nutritionist, fondatoare a Cardiometabolic Institute, co-fondatoare a Academiei de Nutriție „Sănătate, Te Iubesc!“, membră a Colegiului Medicilor din România, medic expert în cadrul clinicii KiloStop și coordonatoarea departamentului de diabet și nutriție din cadrul Spitalului de Chirurgie Cardiovasculară Monza din București.

  • Marjan Kukuneshoski, pe scurt Make. Barman, bar manager, bar trainer si consultant cu o experienta de aproape 11 ani in domeniul bartending-ului.
    Originardin Macedonia, a participat la numeroase competitii nationale si internationale de bartending, showmanship, prepararea cafelei, servirea vinurilor si speed service. Desemnat Barmanul anului in 2009, a reprezentat Romania la doua competitii internationale de preparare de cocktailuri. In plus, jurizeaza concursuri de profil si activeaza in Asociatia Barmanilor Profesionisti din Romania.

  • Mihai Găinuşă Binecunoscut realizator şi prezentator român de radio şi televiziune, Mihai Găinuşă a absolvit cursurile Şcolii Superioare de Jurnalism şi este licenţiat în presa scrisă la Facultatea de Jurnalism. Din 2001 până în 2004 a prezentat emisiunea TV „Cronica Cârcotaşilor” la Prima TV. De asemenea, Mihai Găinuşă a colaborat, ca editorialist, cu publicaţii precum Academia Caţavencu şi ProSport.

  • Am început să lucrez în presă acum 15 ani, aproape din întâmplare, la Iași, la Opinia studențească. Până atunci mă pregătisem să fiu laborant sau inginer, la alegere, în funcție de care dintre diplome mi s-ar fi părut la un moment dat mai interesantă. După o incursiune de câțiva ani în PR, am revenit în zona presei scrise la Maxim, Marie Claire și, acum, la Men’s Health. Ocazie cu care am găsit, în sfârșit, o utilitate lucrurilor pe care le-am învățat la liceul sanitar.

  • Mihai Jurca este blogger de travel, prezentator si realizator TV. Proiectul sau, MihaiJurca.ro, a fost premiat cu titlul de Best Travel Blog la ELLE Blogging Awards 2017. Blogul imbina ponturi de calatorie, impresii si povestiri din cele mai chic locuri ale Europei, precum si trasee care servesc ca sursa de inspiratie pentru o vacanta in stil mare.

  • Doctor in sociologie inca din 1974, activ in numeroase alte domenii de specializare generala precum cercetarea calitativa in sociologie, opinia publica, psihosociologia, identitatea culturala, comunicarea nonverbala,  sociologul Septimiu Chelcea  face o analiza detaliata a profilului tinerei generatii din Romania zilelor noastre, cu un studiu de caz pertinent axat pe modul in care este perceput controlul de catre tineri cand vine vorba de consumul de alcool.

  • Dr. Serban Damian este absolvent al Facultatii de Medicina Generala din cadrul Universitatii de Medicina si Farmacie “Carol Davila”, Bucuresti.

    Este nutritionist sportiv – si-a facut specializarea in acest domeniu intr-un program international organizat de catre Comitetul Olimpic International, dedicat medicilor, si condus de catre specialisti in nutritie din cele mai mari universitati ale lumii.

    A publicat doua carti de specialitate: Stretching, secretul flexibilitatii si Superfit. Esentialul in fitness si culturism.

    Este colaborator permanent al catorva publicatii si emisiuni de specialitate.

    In cadrul Centrului de nutritie Superfit, Dr. Serban Damian acorda consultanta nutritionala (scadere/crestere in greutate, ameliorarea performantelor sportive, recomandarea suplimentelor nutritive) si de antrenament, atat publicului larg, cat si companiilor private, sportivilor de performanta, echipelor sportive. (www.superfit.ro)

    Este alergator de maraton si presedintele Ro Club Maraton, cel mai mare club al alergatorilor amatori din Romania.

    Din 2007 scrie pe blogul www.nutritionist.info.ro

  • Shurubel Andrei Lăcătuş, zis şi Shurubel, face tot ce-i stă în putere să se facă auzit. Dimineţa radio, seara TV şi în timpul liber video blogging. Om de marketing şi glumeţ de succes, are un serial comic şi super popular numit 10lucruri, prezintă matinalul de la Radio 21, iar în weekend apare pe micile ecrane ca prezentator al emisiunii UTOPS, la UTV.

  • Simona Tache jurnalist, scenarist, femeie, prietenă, fiică, soră, soție, vecină,cetățean. Și soră medicală, pentru că, înainte de Facultatea de Litere,a absolvit Liceul Sanitar. A scris în publicații ca Tabu, Dilema, Playboy, Maxim, Cotidianul, Academia Cațavencu, Cațavencii, Unica, iar, în unele dintre ele, încă mai scrie. Mai scrie scenarii pentru televiziune și are un blog, simonatache.ro, pe care intră zilnic câteva mii de oameni, ca să zâmbească sau chiar să râdă de-a binelea.

  • Viorel Copolovici s-a pregatit toata scoala si tot liceul sa devina actor pentru ca el insusi si toti cei din jur erau convinsi ca asta e menirea lui. Asa ca a urmat o facultate de presa, Scoala Superioara de Jurnalistica, exact pentru a-si da seama ca drumul lui normal era in Marketing, pe care l-a practicat sub aproape toate declinarile lui vreme de vreo doisprezece ani. Intre timp a lucrat si pe un vas de croaziera, a produs si o emisiune la Realitatea TV sau a consiliat candidati in patru campanii electorale diferite. Toate astea, pentru a-si da seama ca misiunea lui e, de fapt, in bucatarie, careia i s-a dedicat exclusiv de mai bine de patru ani. Din aprilie 2010 până la sfârşitul anului trecut s-a ocupat  de propriul restaurant din Bucuresti, “Kopel’s”. Între timp s-a mutat în Brazilia, unde continuă să gătească şi să scrie despre asta şi nu numai.

  • Sunt jurnalist din 1990. Asta mi-am dorit să fac dintotdeauna şi fac asta (deja!) de peste 20 de ani – jurnalism, la ziare, la televiziuni, la radio, mai bine sau mai rău. M-a ferit Dumnezeu, dar şi educaţia de-acasă, să-mi ia celebritatea minţile. În televiziune, e o boală profesională comună. Ca jurnalist, prefer postura clasică, de observator, celei “moderne”, de vedetă. Sunt un demodat.

    În rest, unii spun despre mine că sunt un tip cu bun simţ (şi adaugă: “deci un inadaptat”). Uneori, când văd la ce ar trebui să mă “adaptez”, mă felicit pentru încăpăţânarea de fi a refuzat atâtea “oportunităţi” care au fluturat în jurul meu.

Ghid pentru o dieta echilibrata in perioada iernii

Scris de Laura Ene
day-icon 14 January 2021

Fie că ne dăm seama sau nu, vremea rece ne afectează nu numai silueta și facturile la întreținere J, ci și organismul. Ați observat că iarna scade nivelul de energie și vi se schimbă poftele alimentare?

 

Nici nu-i de mirare, având în vedere că organismul încearcă să se adapteze noilor temperaturi și duratei mai mici a zilei.

 

Dar asta nu înseamnă că pe timpul iernii trebuie să abandonăm alimentația sănătoasă. Ba dimpotrivă, aș spune că tocmai acum este cel mai bun moment să-i oferim organismului nutrienți de calitate, nu doar calorii goale.

 

Cum procedăm când nu mai găsim legume și fructe proaspete și când tânjim mai degrabă după alimente grase, prăjituri și băuturi dulci și calde?

 

Iată câteva recomandări pentru o dietă de iarnă nutritivă și echilibrată.

 

 

Legume și fructe pentru vitamine și minerale

 

Chiar dacă nu mai găsim legume proaspete ca vara sau toamna, avem totuși la dispoziție rădăcinoasele – păstârnacul, morcovul sau sfecla roșie – și cruciferele – conopida, broccoli, varza, care abundă în nutrienți de calitate.

 

Putem prepara din ele supe cremă sau ciorbe. Așa cum vă spuneam și cu alte ocazii, supele sau ciorbele sunt felul de mâncare perfect pentru iarnă: sunt calde, nutritive și oferă organismului ceea ce are nevoie.

 

Mai avem, însă, la dispoziție și legumele congelate, pe care eu le recomand pacienților mei în sezonul rece. Fie că vorbim de ciuperci, fasole verde, ardei gras sau spanac, toate ne ajută să avem un sistem imunitar puternic.

 

Alegeți fructele pe post de gustare sau desert. Puteți opta pentru citrice, banane sau merele românești, pe care încă le mai găsim în piețe. Indiferent de preferințe, ele sunt un substitut excelent pentru dulciurile pline de zahăr și grăsimi nesănătoase.

 

Sau, dacă preferați un mic dejun rapid, puteți să preparați un smoothie din fructe de pădure congelate, semințe de cânepă și o jumătate de avocado. Toate diluate cu apă sau cu lapte.

 

 

Condimente pentru antioxidanți

 

Folosiți din plin condimentele atunci când gătiți, mai ales în sezonul rece. Pătrunjel, leuștean, măghiran, cimbru sau busuioc, toate sunt binevenite în farfurie.

 

Puteți alege scorțișoara, care nu este numai aromată, ci ocupă și primele locuri pe scala ORAC* a antioxidanților. Așa că profitați de orice ocazie pentru a o introduce în dietă.

 

Presărați-o în cafeaua de dimineață sau într-o cană de lapte pe care să o beți înainte de culcare. Folosiți-o în smoothie-uri sau în salatele de fructe. O salată de mere cu scorțișoară și nuci poate fi o gustare sănătoasă și delicioasă. Sau poate un măr ori o felie de dovleac copt cu scorțișoară.

 

Dacă vă plac aromele mai exotice, puteți încerca ghimbirul sau turmericul în diverse combinații.

 

 

Ceapă și usturoi pentru imunitate

 

Ceapa și usturoiul sunt antiinflamatoare și previn răceala, indiferent cum le consumați, crude sau în mâncare. Așa că nu vă sfiiți să adaugi ceapă în salate sau în ghiveciuri de legume și usturoi în salsa ori în alte sosuri preparate în casă.

 

 

Chefir și murături pentru probiotice

 

Probioticele sunt niște bacterii bune, care nu numai că ne îmbunătățesc digestia, ci ne întăresc și sistemul imunitar. Mai mult, ne ajută să ne creștem energia și să diminuăm efectele răcelii și gripei.

 

V-am captat atenția? Atunci iată ce alimente să consumați iarna: chefir și murături.

 

Chefirul are o aromă ușor acidă, datorată celor 10 până la 34 de tulpini de probiotice din compoziție. Deși are un gust similar cu al iaurtului, conține mai multe probiotice, fiind fermentat cu drojdie și cu mai multe bacterii.

 

Murăturile sunt și ele surse excelente de probiotice. Aveți însă grijă dacă suferiți de hipertensiune, insuficiență renală sau cardiacă, gastrită sau ulcer. Murăturile vă pot agrava simptomele în aceste situații.

 

 

Ceaiuri aromate pentru pofte necontrolate

 

Ceaiurile sunt nu numai un remediu în caz de răceală, ci și o băutură caldă și aromată, perfectă pentru zilele mohorâte de iarnă. Dacă îl beți neîndulcit, este și mai bine. Dacă îl preferați dulce, aveți la dispoziție extractul de stevia, cel mai sănătos îndulcitor natural fără calorii.

 

Și dacă aroma nu vă îmbie destul, atunci ce-ați zice dacă ați ști că această licoare din plante este un excelent detoxifiant pentru organism? Și încă un aspect deloc de neglijat: unele sortimente au proprietăți terapeutice uimitoare.

 

Eu am și o „rețetă de ceaiuri” pe care o prescriu pacienților mei, mai ales pe timp de iarnă:

 

  • Dimineața – ceaiuri care îți furnizează energie (de ex., ceai verde sau negru). Aveți însă grijă la cantitate – ceaiul verde poate fi diuretic și laxativ, adică mai degrabă poate să vă deshidrateze, așa că nu este recomandat să fie consumat în cantități mari. 250 ml pe zi este o cantitate rezonabilă și recomandabilă.
  • În timpul zilei – ceaiuri cu efecte terapeutice. Aici încadrez cam toate ceaiurile din plante medicinale, cum ar fi: mentă, sunătoare, mușețel, anason, chimen, ghimbir, păpădie, soc, rostopască etc. Nu le consumați nici pe acestea în cantități exagerate.
  • Seara – ceaiurile relaxante, care să ne ajute să adormim ușor și să avem un somn liniștit: ceai de tei, valeriană, levănțică, scorțișoară, roiboos, fructe de pădure sau șofrănel.

 

 

Consumul de alcool pe timp de iarnă

 

Sunt convinsă că v-ați întâlnit și voi cu afirmația că alcoolul pune sângele în mișcare și te încălzește. Din păcate, acesta este doar o jumătate de adevăr. Alcoolul poate să ne crească senzația de cald, dar fără să ne încălzească efectiv.

 

Alcoolul nu crește temperatura corpului, ci, dimpotrivă, o scade. De aceea, Centrul pentru controlul și prevenția bolilor din Statele Unite recomandă abținerea de la consumul de băuturi alcoolice atunci când suntem afară iarna.

 

Atât am avut să vă transmit despre cum ne putem adapta dieta în sezonul rece. Vă urez un an 2021 sănătos și plin de energie!

 

*Scala ORAC (oxigen radical absorbance capacity = capacitatea de absorbție a radicalilor liberi ai oxigenului) măsoară puterea antioxidantă a vegetalelor (nu include niciun aliment de origine animală), în funcție de cantitatea de antioxidanți pe care o conțin acestea. Este o unitate introdusă de nutriționiștii americani și măsoară capacitatea antioxidantă a alimentelor în unități pe 100 g de produs.