Incurajam oamenii sa ia decizii informate despre alcool

Contribuitorii nostri
  • Cabral Ibacka. Cu o cariera in televiziune de peste 15 ani, cu emisiuni acoperind multe zone de interes, de la stiri si emisiuni auto, pana la show-uri de divertisment si talk-show-uri, Cabral are o viziune ampla asupra societatii romanesti.

    Pe cabral.ro, blogul personal dar popular, Cabral isi exprima opiniile si coaguleaza in jurul lui un grup mare de oameni care au aceleasi opinii, asteptari si teluri: schimbarea in mai bine.

    Voluntar convins, Cabral sustine copiii si batranii cu probleme prin asociatia al carei membru fondator ii este, Zambet Si Suflet (www.zss.ro) dar sustine activ si se implica si in activitatile altor ONG-uri (Ovidiu Rom, Hospice Casa Sperantei, Salvati Copiii, etc.).

    Parte a proiectului Despre Alcool inca din faza de constructie, el este si unul dintre motoarele acestei campanii de responsabilizare. Iar contributia lui poate fi gasita aici.

     

  • Laura Vereha și Sebastian Secan, jurnaliști de profesie, călători în bascheți din pasiune, inițiatorii proiectului ,,Călător în Bascheți’’, unul dintre cele mai citite bloguri de travel din România. Noi vă arătăm România neștiută, uimitoare, cu locuri despre care n-ai bănui că sunt la noi în țară, precum și destinații de poveste din străinătate. Împreună, am ajuns în 45 de țări.Laura Vereha și Sebastian Secan, jurnaliști de profesie, călători în bascheți din pasiune, inițiatorii proiectului ,,Călător în Bascheți’’, unul dintre cele mai citite bloguri de travel din România. Noi vă arătăm România neștiută, uimitoare, cu locuri despre care n-ai bănui că sunt la noi în țară, precum și destinații de poveste din străinătate. Împreună, am ajuns în 45 de țări.

  • Cristian Lupsa este editorul Decat o Revista, un trimestrial care publica jurnalism narativ despre lumea in care traim. A terminat Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii din Universitatea din Bucuresti, iar apoi a facut un master la Missouri School in Journalism, in Statele Unite. Din 2007 a scris si editat pentru mai multe reviste; DoR s-a nascut in aprilie 2009 din dorinta de a avea un spatiu pentru povesti reale bine documentate, bine editate si bine impachetate. Uneori posteaza despre scris pe www.ascrie.org. S-a alaturat proiectului DespreAlcool.ro pentru ca lupta pentru echilibru in fata atator potentiale excese e unul dintre subiectele lui preferate.

  • Dana Rogoz Mamă, soţie, actriţă de film şi televiziune, designer, model, prezentatoare de televiziune şi, nu în ultimul rând, blogger de succes. Dana Rogoz a debutat ca actriţă la vârsta de numai 4 ani, în timpul primului ei turneu, la scurt timp înainte să înceapă să joace la TVR. La 9 ani a jucat în rolul Abramburicăi, care a făcut-o cunoscută în înteaga ţară.

  • Daniela Gheorghe este psiholog specializat in psihologia copilului, expert in domeniul promovarii, protectiei si monitorizarii drepturilor copilului.

    A absolvit Universitatea “Babes-Bolyai”, Facultatea de Psihologie si Stiintele Eucatiei, profilul Psihopedagogie Speciala la Cluj-Napoca, apoi a continuat studiile masterale la aceeasi universitate. Din 2001 incepe colaborarile cu diverse reviste pentru copii si tineri: „Bravo” si „Bravo Girl”, apoi revista „Mami”, „Psihologia azi”, „Parintii”, devenind si psiholog consultant pentru o serie de ziare, jurnale si emisiuni tv si radio.

  • Laura Ene, medic diabetolog şi nutritionist, fondatoare a Cardiometabolic Institute, co-fondatoare a Academiei de Nutriție „Sănătate, Te Iubesc!“, membră a Colegiului Medicilor din România, medic expert în cadrul clinicii KiloStop și coordonatoarea departamentului de diabet și nutriție din cadrul Spitalului de Chirurgie Cardiovasculară Monza din București.

  • Marjan Kukuneshoski, pe scurt Make. Barman, bar manager, bar trainer si consultant cu o experienta de aproape 11 ani in domeniul bartending-ului.
    Originardin Macedonia, a participat la numeroase competitii nationale si internationale de bartending, showmanship, prepararea cafelei, servirea vinurilor si speed service. Desemnat Barmanul anului in 2009, a reprezentat Romania la doua competitii internationale de preparare de cocktailuri. In plus, jurizeaza concursuri de profil si activeaza in Asociatia Barmanilor Profesionisti din Romania.

  • Mihai Găinuşă Binecunoscut realizator şi prezentator român de radio şi televiziune, Mihai Găinuşă a absolvit cursurile Şcolii Superioare de Jurnalism şi este licenţiat în presa scrisă la Facultatea de Jurnalism. Din 2001 până în 2004 a prezentat emisiunea TV „Cronica Cârcotaşilor” la Prima TV. De asemenea, Mihai Găinuşă a colaborat, ca editorialist, cu publicaţii precum Academia Caţavencu şi ProSport.

  • Am început să lucrez în presă acum 15 ani, aproape din întâmplare, la Iași, la Opinia studențească. Până atunci mă pregătisem să fiu laborant sau inginer, la alegere, în funcție de care dintre diplome mi s-ar fi părut la un moment dat mai interesantă. După o incursiune de câțiva ani în PR, am revenit în zona presei scrise la Maxim, Marie Claire și, acum, la Men’s Health. Ocazie cu care am găsit, în sfârșit, o utilitate lucrurilor pe care le-am învățat la liceul sanitar.

  • Mihai Jurca este blogger de travel, prezentator si realizator TV. Proiectul sau, MihaiJurca.ro, a fost premiat cu titlul de Best Travel Blog la ELLE Blogging Awards 2017. Blogul imbina ponturi de calatorie, impresii si povestiri din cele mai chic locuri ale Europei, precum si trasee care servesc ca sursa de inspiratie pentru o vacanta in stil mare.

  • Doctor in sociologie inca din 1974, activ in numeroase alte domenii de specializare generala precum cercetarea calitativa in sociologie, opinia publica, psihosociologia, identitatea culturala, comunicarea nonverbala,  sociologul Septimiu Chelcea  face o analiza detaliata a profilului tinerei generatii din Romania zilelor noastre, cu un studiu de caz pertinent axat pe modul in care este perceput controlul de catre tineri cand vine vorba de consumul de alcool.

  • Dr. Serban Damian este absolvent al Facultatii de Medicina Generala din cadrul Universitatii de Medicina si Farmacie “Carol Davila”, Bucuresti.

    Este nutritionist sportiv – si-a facut specializarea in acest domeniu intr-un program international organizat de catre Comitetul Olimpic International, dedicat medicilor, si condus de catre specialisti in nutritie din cele mai mari universitati ale lumii.

    A publicat doua carti de specialitate: Stretching, secretul flexibilitatii si Superfit. Esentialul in fitness si culturism.

    Este colaborator permanent al catorva publicatii si emisiuni de specialitate.

    In cadrul Centrului de nutritie Superfit, Dr. Serban Damian acorda consultanta nutritionala (scadere/crestere in greutate, ameliorarea performantelor sportive, recomandarea suplimentelor nutritive) si de antrenament, atat publicului larg, cat si companiilor private, sportivilor de performanta, echipelor sportive. (www.superfit.ro)

    Este alergator de maraton si presedintele Ro Club Maraton, cel mai mare club al alergatorilor amatori din Romania.

    Din 2007 scrie pe blogul www.nutritionist.info.ro

  • Shurubel Andrei Lăcătuş, zis şi Shurubel, face tot ce-i stă în putere să se facă auzit. Dimineţa radio, seara TV şi în timpul liber video blogging. Om de marketing şi glumeţ de succes, are un serial comic şi super popular numit 10lucruri, prezintă matinalul de la Radio 21, iar în weekend apare pe micile ecrane ca prezentator al emisiunii UTOPS, la UTV.

  • Simona Tache jurnalist, scenarist, femeie, prietenă, fiică, soră, soție, vecină,cetățean. Și soră medicală, pentru că, înainte de Facultatea de Litere,a absolvit Liceul Sanitar. A scris în publicații ca Tabu, Dilema, Playboy, Maxim, Cotidianul, Academia Cațavencu, Cațavencii, Unica, iar, în unele dintre ele, încă mai scrie. Mai scrie scenarii pentru televiziune și are un blog, simonatache.ro, pe care intră zilnic câteva mii de oameni, ca să zâmbească sau chiar să râdă de-a binelea.

  • Viorel Copolovici s-a pregatit toata scoala si tot liceul sa devina actor pentru ca el insusi si toti cei din jur erau convinsi ca asta e menirea lui. Asa ca a urmat o facultate de presa, Scoala Superioara de Jurnalistica, exact pentru a-si da seama ca drumul lui normal era in Marketing, pe care l-a practicat sub aproape toate declinarile lui vreme de vreo doisprezece ani. Intre timp a lucrat si pe un vas de croaziera, a produs si o emisiune la Realitatea TV sau a consiliat candidati in patru campanii electorale diferite. Toate astea, pentru a-si da seama ca misiunea lui e, de fapt, in bucatarie, careia i s-a dedicat exclusiv de mai bine de patru ani. Din aprilie 2010 până la sfârşitul anului trecut s-a ocupat  de propriul restaurant din Bucuresti, “Kopel’s”. Între timp s-a mutat în Brazilia, unde continuă să gătească şi să scrie despre asta şi nu numai.

  • Sunt jurnalist din 1990. Asta mi-am dorit să fac dintotdeauna şi fac asta (deja!) de peste 20 de ani – jurnalism, la ziare, la televiziuni, la radio, mai bine sau mai rău. M-a ferit Dumnezeu, dar şi educaţia de-acasă, să-mi ia celebritatea minţile. În televiziune, e o boală profesională comună. Ca jurnalist, prefer postura clasică, de observator, celei “moderne”, de vedetă. Sunt un demodat.

    În rest, unii spun despre mine că sunt un tip cu bun simţ (şi adaugă: “deci un inadaptat”). Uneori, când văd la ce ar trebui să mă “adaptez”, mă felicit pentru încăpăţânarea de fi a refuzat atâtea “oportunităţi” care au fluturat în jurul meu.

Recomandarile nutritionistului pentru o dieta echilibrata atunci cand facem sport

Scris de Laura Ene
day-icon 5 November 2020

„Pentru o viață sănătoasă, faceți mișcare cel puțin 30 de minute pe zi”. Vă sună cunoscut? Pe cât de repetată este această propoziție, pe atât este de adevărată. Indiferent ce tip de mișcare alegem să facem, important este să ne ținem de ea. Simplul mers pe jos este minunat, dacă îl practicați zilnic.

 

 

Unii dintre noi, însă, vor și pot mai mult, astfel că trec la etapa următoare. Adică fac mișcare intensă pentru a slăbi, pentru a-și remodela corpul sau pentru a construi masă musculară. Dacă și tu te afli în această categorie, atunci citește până la capăt acest articol, pentru că am pentru tine câteva trucuri pe care să le integrezi în activitatea ta.

 

Și nu, nu este vorba despre exerciții minune, ci despre ce să mănânci după antrenament, astfel încât să construiești masă musculară și să nu-ți pui sănătatea în pericol. Voi începe cu două categorii de nutrienți intens disputate atunci când vorbim despre activitatea fizică.

 

Proteinele și sportul

Un mit frecvent răspândit în rândul persoanelor cu un stil de viață activ este acela că e nevoie de un consum crescut de proteine pentru a crește masa musculară. Astfel, de multe ori, cei ce fac sport consumă proteine în exces, în detrimentul carbohidraților.

 

Ce ar trebui să știi este că proteina consumată după sport este importantă pentru repararea și construcția mușchilor. Dar nu în exces. Pentru majoritatea persoanelor active, necesarul de proteine poate fi atins printr-o dietă sănătoasă și variată.

 

De exemplu, 30 g de proteină sunt suficiente pentru sinteza optimă musculară după antrenament. Orice cantitate suplimentară nu este folosită pentru construcția musculară, ci ca sursă de energie. Iar 30 g de proteină găsești în doar 150 g de carne slabă sau pește.

 

 

Pudrele proteice de calitate pot fi o variantă după antrenamentele intense, atunci când accesul la mâncare este limitat. Eu le recomand însă pacienților mei să-și asigure necesarul de proteine din alimente naturale, pentru că acestea conțin în plus vitamine și minerale.

 

Mai mult, excesul de proteine prin suplimentare excesivă poate afecta sănătatea pe termen lung, ducând la osteopenie, osteoporoză sau probleme ale rinichilor.

 

Carbohidrații și sportul

Blamați de multe ori, carbohidrații fac parte dintr-o dietă sănătoasă și echilibrată. Corpul stochează carbohidrații în mușchi și ficat, sub formă de glicogen. Acesta este combustibilul preferat al creierului și al mușchilor în timpul activității fizice.

 

Rezervele de glicogen nu sunt însă nelimitate. De aceea, este important să le refacem la începutul oricărui exercițiu fizic. Lipsa unei cantități suficiente de carbohidrați poate duce la scăderea performanțelor.

Totuși, în aceeași măsură, carbohidrații contribuie la buna recuperare după efort.

 

Este important să ne alegem carbohidrații de calitate, adică nu dulciuri și cereale rafinate sau produse de patiserie. Vă recomand cereale integrale, leguminoase sau fructe proaspete.

 

Ce mâncăm după sport

După ce am enumerat principiile, haideți să vedem și ce mâncăm mai exact după un antrenament. Formula este următoarea: carbohidrați buni + proteine slabe din carne sau pește.

 

Banala friptură la grătar cu cartofi (dar, atenție, cartofii să fie făcuți la cuptor, nu prăjiți!) poate fi o alegere foarte bună. Dacă mai pui lângă și o salată verde generoasă, vei avea toți nutrienții de care are nevoie organismul tău.

 

Dacă nu ai timp pentru o masă consistentă după efort, atunci poți alege o gustare care să combine cele două principii de mai devreme. De exemplu, o banană și o cană de lapte, pe care să le consumi în primele 30-60 de minute după efort.

 

Hidratarea – esențială pentru recuperarea după antrenament

Oricine știe că în timpul unui antrenament transpiri. Prin transpirație pierdem atât apă, cât și săruri. În ce cantitate? Depinde foarte mult de durata și intensitatea antrenamentului, de temperatura externă, de îmbrăcămintea pe care o purtăm și, nu în ultimul rând, de genetică.

 

De aceea, hidratarea este foarte importantă atât înainte de antrenament, cât și după și chiar în timpul antrenamentului, în cazul în care transpiri mult sau temperatura externă este ridicată. În acest caz, bea apă cu înghițituri mici pe tot parcursul efortului fizic și nu aștepta să ți se facă sete. Setea este deja un semn al deshidratării.

 

Hidratarea este foarte importantă după antrenament, deoarece contribuie la recuperarea organismului după efort.

Dar hai să vedem și ce bem.

Cea mai bună este apa, mai ales dacă vorbim despre un antrenament fizic de maxim o oră. Ea te va ajuta să te hidratezi eficient.

 

 

Dacă participi la maraton, faci exerciții fizice de anduranță sau ai transpirat excesiv, atunci o soluție bună ar fi o băutură izotonică, ce conține glucoză și electroliți.

Laptele degresat sau parțial degresat este excelent pentru recuperarea de după un antrenament.

Evită însă băuturile energizante, care conțin cantități mari de cofeină, zahăr sau alte substanțe cu proprietăți stimulante. Nu conțin electroliți, ba dimpotrivă, consumate în exces, pot duce le probleme de sănătate, cum ar fi probleme cardiace, intoxicație cu cofeină, carii dentare sau creștere în greutate din cauza cantității mari de carbohidrați. De asemenea, evită să consumi alcool, pentru că el contribuie la eliminarea apei din corp și duce la deshidratare.

 

Sper să-ți fie utile recomandările mele și să te ajute în demersul tău de a avea o viață sănătoasă. Și nu uita: o dietă sănătoasă, variată, bogată în nutrienți, cu un conținut crescut de fructe, legume, carbohidrați buni, proteine slabe și lactate este cheia succesului!

 

Spor la antrenamente și multă sănătate!